Patrik Sadloň je mladý, kreatívny človek, ktorý sa už vo svojich 16-tich rokoch dostal na pozíciu dizajnéra počítačových hier. Dreamjob v hernom štúdiu.

Z mladíckeho nadšenia a túžby dostať sa vo svojich obľúbených hrách ďalej, než tvorcovia ponúkali, si začal projektovať svoje vlastné návrhy a otvoril tak dvere svojmu talentu. Momentálne pracuje na hre American Truck Simulator, cestuje po svete, skúša nové veci a v pracovnom kolektíve vytŕča z davu práve vďaka svojmu obrovskému nadšeniu! Ak vás táto mimoriadne atraktívna profesia zaujíma, prečítajte si ďalší rozhovor zo série rubriky Robím, čo ma baví.

Ako dizajnér PC hier pracuješ už od svojich 16 rokov! Ako si sa k tomuto povolaniu, v takom skorom veku, vôbec dostal?

Bola to šťastná náhoda, na akú mnoho ľudí čaká roky. Už od detstva som hrával hry a často som v nich chcel vidieť viac, ako ponúkali. Najviac ma bavili tie, v ktorých sa dali ovládať akékoľvek vozidlá. Chcel som na nich mať napísané svoje meno a mať na nich svoje vylepšenia, ktoré v hre pôvodne neboli. Preto som začal pátrať po tom, ako hry rozobrať a pridať do nich niečo vlastné. Postupne som sa od vylepšení vozidiel dostal k zásahom do herného sveta, v ktorom sa hráč pohybuje. V tom čase ma najviac bavil kamiónový simulátor, v ktorom sa jazdilo po Amerike a práve táto hra mala v sebe zabudovaný jednoduchý editor prostredia. Skúšal som svoje možnosti a dopracoval som sa k tomu, že som si pôvodnú Ameriku amatérsky pretvoril na Slovensko. Mal som asi 12 rokov, takže výsledok mal značné rezervy, ale o pár rokov neskôr som sa týmto výsledkom pochválil autorom pôvodnej hry, hneď ako sa objavili na facebooku. Môj výtvor zaregistrovali a páčil sa im natoľko, že mi ponúkli diaľkovú spoluprácu na ďalšej kamiónovej hre, kde už prostredím mala byť Európa a tiež Slovensko. Poskočil som si od radosti a ponuku prijal. Každý deň som teda po škole sedel pri počítači a robil to isté, čo dovtedy, ale už nie zadarmo.

Začať v 16 rokoch je skoro, ale určite to má aj svoje výhody. Čo ti táto skúsenosť priniesla do života?

Čím ste mladší, tým rýchlejšie sa učíte a moja výhoda bola, že som z toho nerobil žiadnu vedu. Keby táto ponuka prišla teraz, asi by som sa zbytočne stresoval tým, že to je niečo neznáme a bral by som to príliš vážne. Zatiaľ čo ako puberťák som sa proste hral s hrou a z diaľky chodili pekné peniaze.

Ukážka zo spolupráce na hre Euro Truck Simulator 2 (r.2012) – Bratislava

Potrebuje na toto kreatívny človek dokončiť školu?

Môj názor je, že skutočne kreatívny človek nikdy nepotrebuje školu. Samozrejme záleží na tom, o aký druh dizajnu ide. Sú tu školy/odbory, ktoré vyučujú 2D grafiku, 3D grafiku, prípadne animácie, ale tzv. game design (herný dizajn) sa tu študovať nedá. V zahraničí to síce učia, ale herný dizajn je druh umenia a teda školy vychádzajú z praxe a nie prax zo škôl. Preto je máloktorý herný dizajnér vyštudovaný. Ak sa raz dostanete do praxe, škola vám proste nemá čo priniesť.

Tvorba PC hier už dávno nie je len o programátoroch a grafikoch. Veľmi dôležitý je aj dizajnér. Ako vyzerá teda tvoja náplň práce?

Moja práca je závislá na programátoroch, pretože mi určujú možnosti a grafici ma zásobujú modelmi, z ktorých skladám herný svet. Myslím si, že ťaháme rovnakou mierou za jeden povraz. Mojou úlohou je z obmedzeného počtu modelov vytvoriť prostredie, ktorému hráč uverí. Je to vlastne pre hru kritický moment, pretože dizajnér môže veľa vecí pokaziť. Často hrám hry, do ktorých vložil dizajnér príliš veľa detailov na jedno miesto, alebo do jedného levelu, pričom ostatné miesta hry ostali chudobnejšie. Na mne je, aby bola miera detailov konzistentná a bolo ich všade tak akurát na to, aby sa svet hráčovi páčil a zároveň jeho počítač neumrel preťažením pri renderovaní (vykresľovaní) scény. Príjemná súčasť mojej práce je aj študovanie reálneho sveta, či už prostredníctvom máp, fotografií z miesta, alebo služobnými cestami. Snažím sa totiž o to, aby hra čo najlepšie imitovala realitu oblastí, ktoré práve robím.

Ukážka z hry American Truck Simulator (r.2016) – Los Angeles, porovnanie reality a hry

V súčasnosti je to jednoznačne dream job pre mladú generáciu. Bola táto práca aj pre teba vždy sen a aké sú jej najväčšie výhody?

O tejto práci určite sníva veľa mladých ľudí. Nikdy ma ani nenapadlo, že by som mohol byť z tých šťastných, ktorí takúto prácu dostanú. Takže to bol splnený sen až keď sa to stalo. Hlavne mám šťastie v tom, že robím práve na hrách, ktoré ma bavia. Navyše naša firma je snové miesto. Máme fakt super šéfa (to mnoho ľudí povedať nemôže), voľnú pracovnú dobu, môžeme pracovať aj z domu, alebo zo zahraničia, nepoznáme stres z termínov a s našim žánrom nemáme konkurenciu. Určujeme trend a za to všetko sme ešte veľmi dobre platení. Taktiež sme pri práci zažili veľa nevšedností. Napríklad nahrávanie zvukov pre auto-nehody. Vtedy sme zobrali autá z vrakoviska a so žeriavom ich vytiahli do veľkej výšky a nechali ich padnúť na zem. Dole s mikrofónom sme to nahrávali a potom použili do hry. Okrem nahrávaní chodíme na rôzne výstavy kamiónov a vozidiel, alebo priamo do továrne, kde ich fotíme a skenujeme, aby sme ich mohli použiť v hre.

Padajúce auto, rozbité kusy a majster zvukár

Poďme k samotným hrám. Na ktorých si už spolupracoval, alebo momentálne spolupracuješ?

Pracoval som na dvoch veľkých projektoch, ktoré sú aktuálne vydané a stále sa rozširujú o nový obsah. Najskôr som robil na hre Euro Truck Simulator 2, kde som spravil časť Veľkej Británie a celé Slovensko (ktoré som kvôli snahe o extra vierohodnosť robil asi 3x dlhšie ako sa plánovalo). Aktuálne pracujem na hre American Truck Simulator, kde tvoríme celú Ameriku od západu na východ. Práve riešime púštne oblasti okolo Nového Mexika.

Ukážka z hry Euro Truck Simulator 2 – Hrad Strečno

Koľko trvá dizajn jednej hry? Čo si kvalitná hra od dobrého dizajnéra vyžaduje?

Veľmi záleží na tom, aká hra sa robí, koľko ľudí na nej pracuje a aký je jej rozpočet. Firma, pre ktorú pracujem, začínala robiť hry v tíme desiatich ľudí a každý rok vydali niečo nové. Dnes nás je asi desaťkrát viac a máme dva hlavné projekty, ktoré rozširujeme. Výsledok je oveľa krajší a úspešnejší, aj keď ťažko povedať, či nám to ide 10 x rýchlejšie. Rýchlosť produkcie v hernom priemysle nie je úmerná počtu ľudí. Dobrý dizajnér urobí dobrú hru vtedy, ak je pekná, uveriteľná a priemerný počítač ju utiahne. Veľa hier totiž umiera na tom, že hráči musia mať drahé, výkonné počítače, aby si ju vôbec mohli zahrať.

Na aký spôsob práce si zvyknutý? Potrebuješ viac času, alebo rád pracuješ efektívne?

V poslednej dobe som v sebe objavil vorkoholika, ktorý sa nechá pohltiť prácou natoľko, že zabudne aj či je hladný, alebo smädný. Aktuálne vlastne pracujem na tom, aby som si dokázal oddýchnuť aj mimo práce, ktorá ma natoľko baví, že sa od nej občas nedokážem odpútať. Vývojári často myslia na prácu aj mimo nej. Nápady na riešenia prichádzajú kedykoľvek! Napríklad, keď som bol mesiac na dovolenke v Afrike, takmer každý deň som dizajnoval nové scény pre hru. Nakoniec som asi polovicu dovolenky prepracoval.

Ako často hrávaš PC hry a ktoré sú tvoje jednoznačne 3 najobľúbenejšie?

Je to asi paradox, ale odkedy pracujem s hrami, až tak veľa si ich nedoprajem. Hrávam tie, na ktorých pracujem, keďže som ich hrával aj predtým. Kedysi som hrával aj strategické hry, ale dnes už ma nevedia prekvapiť, keďže rýchlo odhalím ich hernú mechaniku. Občas si relaxačne zahrám The Sims, Need for Speed a nostalgicky hrávam Crasha Bandicoota.

Stať sa dobrým dizajnérom nie je len tak, ale určite veľa ľudí po tom túži. Čo pre to treba urobiť?

Na Slovensku sa pre to dá urobiť iba to, že si človek sadne za počítač a bude to skúšať do vtedy, kým sa to nenaučí. V Amerike na to majú seriózne školy, ale Slováci sú zasa veľmi šikovný národ a predbehneme samo-učením aj vysoko školených amíkov. Ľuďom, ktorí túžia po práci v hernom priemysle, odporúčam iba ísť si za svojím snom a pracovať na sebe.

Patrik pri práci za počítačom – konzultácia o hernej scéne s vedúcim tímu

Kde sa vidíš tak o 5 rokov? Si človek, ktorý má vízie a plány?

Na herný biznis je päť rokov veľmi dlhá doba, takže to nemôžem povedať s istotou, ale ak naše hry budú populárne ako teraz, rád by som sa uvidel na nejakej vyššej pozícií v rámci toho, čo robím. Myslím, že z dizajnérskeho tímu občas trochu vytŕčam svojim prístupom a silným nadšením, čiže je možné, že sa niekto rozhodne, že by som tým mal nakaziť aj iných ľudí a zverí mi vedenie nejakého tímu.

 

Diaľnica i5 v San Diegu pre American Truck Simulator
Hrad Krásna Hôrka pre Euro Truck Siulator 2 – Going East!
Banská Bystrica pre Euro Truck Siulator 2 – Going East!
Oravský zámok pre Euro Truck Siulator 2 – Going East!

.

BM: Festival Záhrad