Ajurvedske masaže II

Vykoľajenie rýchlika v Sekuliach si vyžiadalo 19 obetí

Tlačová správa 0

Pred 70 rokmi dňa 5. augusta 1947 sa stalo jedno z najväčších železničných nešťastí v povojnovej histórii Československa.

 

 

Medzinárodný rýchlik R9, známy aj ako Balkánsky expres, prišiel z Prahy do Bratislavy a na spiatočnú cestu sa vydal v ten istý deň zhruba hodinu pred polnocou.

 

Na úseku trate Sekule-Kúty bola z dôvodu železničnej výluky od 3. augusta 1947 dočasne znížená rýchlosť vlakov na 30 kilometrov za hodinu. Balkánsky expres, ktorý odchádzal z Bratislavy do Prahy o 22.40 hod. ako pražský nočný rýchlik, vyletel o 23.40 hod. z koľajníc rýchlosťou 92 km/hod.

 

FOTO: Veľké železničné nešťastie balkánskeho expressu, ktorý odchádza z Bratislavy do Prahy o 22:40 hod. ako pražský nočný rýchlik, vyletel rýchlosťou 92km z koľajníc v Sekulách pri Kútoch. Foto: Archív TASR, autor J.Teslík, 5.augusta 1947.

 

Priamo na mieste nešťastia pod troskami rýchlika zahynulo 16 ľudí. Zraneniam neskôr podľahli ďalší traja cestujúci. Zranených bolo 43 pasažierov a traja železničiari. Škoda dosiahla výšku 20 miliónov korún československých (Kčs). Po vyšetrovaní príčin nehody bol obvinený rušňovodič a odsúdený na vyše ročné väzenie. Zároveň bol prepustený zo služby.

 

Na rozlúčke s obeťami vlakového nešťastia sa podľa archívnych zdrojov TASR, 8. augusta 1947 v Sekuliach s nebohými v mene Slovenskej národnej rady (SNR) a Zboru povereníkov rozlúčil poslanec SNR a povereník pôšt prof. Jozef Lukačovič a poslanec SNR povereník dopravy Kazimír Bezek.

 

Najväčšie železničné nešťastie, s najväčším počtom obetí sa na území dnešného Slovenska sa stalo 26. septembra 1916 pred výhybňou vo Vydrani pri Medzilaborciach, vo vtedajšom Rakúsko-Uhorsku. Nehoda sa stala na hlavnej trati Budapešť – Humenné – Medzilaborce – Przemyśl. V osudný deň do seba narazili dva vlaky rýchlosťou okolo 100 km/hod. Jeden viezol ranených vojakov, druhý cisterny s benzínom a úradne zabrané kone. Podľa oficiálnych údajov pri nehode zahynulo 140 ľudí. Priami účastníci v iných dobových zdrojoch uvádzali až dvojnásobný počet obetí. Okrem toho zahynulo približne 80 koní.

 

 

Najväčším vlakovým nešťastím na území Slovenska po 2.svetovej vojne bola zrážka nákladného a osobného vlaku medzi železničnými stanicami Sládkovičovo a Galanta na dočasne jednokoľajnej trati dňa 30. augusta 1945. Nehoda si celkovo vyžiadala 35 mŕtvych a 50 vážne zranených cestujúcich. S ľahkými zraneniami vyviazlo 26 pasažierov.

Zdroj: www.vtedy.tasr.sk, www.zel-nehody.wz.cz

Ajurvedske masaže II