Združenie samosprávnych krajov (SK8) zásadne nesúhlasí s návrhom strany na zníženie počtu krajov. Argumentovaná úspora vo výške 500 miliónov eur podľa krajov nie je reálna, keďže služby, úrady a zamestnanci by museli fungovať aj naďalej.

Podľa SK8 Slovensko nemá problém s počtom krajov, ale s nedokončenou decentralizáciou verejnej správy. „Počet krajov nie je príčinou vysokých výdavkov. Je to len zámienka, ako obísť podstatu problému – potrebujeme zásadnú reformu, ktorá prinesie viac kompetencií a rozhodovania bližšie k občanom,“ uvádza združenie.
Kraje upozorňujú, že odhady úspor vo výške pol miliardy eur sú nadsadené. Skúsenosti z iných krajín podľa SK8 ukazujú, že podobné zmeny priniesli len minimálne reálne úspory, zato zhoršili dostupnosť služieb a narušili fungujúce regionálne štruktúry.
Namiesto centralizácie – posilniť regióny
Združenie upozorňuje na rastúcu tendenciu k centralizmu, ktorý je v rozpore s princípom subsidiarity, Európskou chartou miestnej samosprávy i európskymi modelmi fungovania verejnej správy. „Územná samospráva nie je len mapa na papieri. Redukcia krajov by znamenala, že rozhodovacie centrá by sa vzdialili od občanov, oslabila by sa regionálna identita a stratila možnosť riešiť problémy priamo v kraji,“ zdôrazňuje SK8.
Podľa krajov je reálnym riešením zoštíhlenie štátneho aparátu a zrušenie okresných úradov, pričom ich kompetencie by mali prejsť na samosprávy. SK8 zdôrazňuje, že kraje patria medzi najefektívnejšie úrovne verejnej správy z pohľadu hospodárenia.
Chýba odborná diskusia
Samosprávne kraje tiež kritizujú, že návrh SNS nebol konzultovaný s dotknutými stranami, hoci existujú poradné orgány vlády, ktoré by sa témou mali zaoberať. Združenie deklaruje pripravenosť rokovať o zmysluplnej reforme, ktorá posilní kompetencie regiónov a odstráni duplicity medzi štátom a samosprávou – nie o riešeniach, ktoré by oslabili regionálnu identitu a dostupnosť služieb pre obyvateľov.
Prečo rušiť kraje nemá zmysel
- Úspora 500 miliónov eur je iluzórna – úrady, služby a zamestnanci by museli fungovať ďalej.
- Slovensko nemá problém s počtom krajov, ale s nedokončenou decentralizáciou verejnej správy.
- Konsolidáciu verejných financií nie je možné zabezpečiť len zmenou hraníc krajov.
- Redukcia krajov by vzdialila rozhodovanie od občanov a oslabila regionálnu identitu.
- Skúsenosti z iných krajín ukazujú minimálne reálne úspory, zhoršenie dostupnosti služieb a rozbitie fungujúcich štruktúr.
- Reforma verejnej správy nesmie byť postavená výlučne na šetrení zdrojov, ale na zabezpečení udržateľného rozvoja a kvality života.
- Reálnou cestou je zoštíhlenie štátneho aparátu a zrušenie okresných úradov, nie likvidácia krajov.
- Samosprávne kraje patria medzi najefektívnejšie úrovne verejnej správy aj napriek podhodnotenému financovaniu.
- Preukázali sme opodstatnenie a prínos najmä v čase kríz, keď štát zlyhával.
- Detailne poznáme problémy a výzvy území, zatiaľ čo štát so silným aparátom miestnej správy v tomto často zlyháva.
- Už dávno nie sme len „správcovia ciest a budov“, ale nositelia komplexného a strategického rozvoja regiónov.
- Spolupracujeme s obcami, mestami, sociálno-ekonomickými partnermi aj so štátom v oblastiach mobility, vzdelávania, sociálnych služieb, zdravotníctva a životného prostredia.
- Ako príklad uvádzame Bratislavský kraj, ktorý získal viac ako 300 miliónov eur z Kohézneho fondu na projekty udržateľnej mobility – z týchto zdrojov realizuje projekty aj štát.
- Rekonštrukcia štátu je potrebná, ale musí byť komplexná a dotýkať sa všetkých úrovní verejnej správy.
- Skúsenosti zo zahraničia dokazujú, že hoci reformy trvali celé volebné obdobia, priniesli kvalitnejšie služby, transparentnejšie financovanie a hospodársky rast.
- Odborná diskusia o tejto téme chýba – návrh nebol konzultovaný so samosprávami.
Zdroj BSK