„Viete že 13. júna 2013 v našej škole neučí sa, neskúša sa? Zelená škola hodnotí sa! Na jednotky nevieme, päťky nechceme, Zelenú školu si obhájime! Dva roky tvrdej práce ovocie prináša. Vlajka Zelenej školy bude naša“(dúfame, držte nám palce)
V škole to bolo ako v mravenisku. Žiaci mali plné ruky práce. Behali, lepili, pripravovali nástenky, pripomienkovali program, všetko dolaďovali. Musíme to pripraviť tip-top. Environmentálny akčný plán EAP plnili celé dva roky. Prioritná téma na dvojročné obdobie znela: „ Rozširovanie zelene a ochrana prírody“. Vypisovať a hodnotiť všetky akcie je nemožné. Pootvorenými dverami vstúpte do našej školy na záverečné hodnotenie. Ráno sme privítali koordinátorku programu Zelenej školy Mirku Pilárikovú a Michala Tomeka. Celé kolégium sa zišlo v novej čajovni. Bylinky rozvoniavali, deviataci všetkých naučili novú hru „Cesta začarovaným lesom“ a pozvali prítomných na šálku čaju v pútavej prezentácii. V družnej debate s kolégiom sa Mirka Piláriková dozvedela všetko o našej práci. Žiaci hostí sprevádzali po škole a okolí. Triedne kolektívy sa pýšili svojou prácou. Svoje aktivity skomentovali . Deň Zelenej školy mal program pre mladších a starších žiakov.
Mladší žiaci si ráno vypočuli prezentáciu o Bio potravinách. Mnohé potraviny aj ochutnali. Niektorí poznamenali mňam, iní im nemohli prísť na chuť . V kultúrnom dome si žiaci pozreli divadelné predstavenie „ Domček, kto v tebe býva“, ktoré nacvičili naši Malí divadelníci. Po príchode na školu sa zvieratká z divadelnej hry spolužiakom predstavili v plnej paráde. Kostýmy mali ušité na mieru a tá nádhera. Potom čakala na triedne kolektívy zaujímavá úloha. Vtipnou formou opísať zvieratká. Deti listovali v encyklopédiách, študovali čo -to o zvieratkách a skladali vtipné básničky o mravčekovi, vlkovi , líške… Z vytvorených prezentácií je zaujímavá výzdoba chodby. Ako vidia deti mravce? „Mravce, mravce, mravčeky stavajú si kopčeky…keď niektorý nemôže, hneď mu druhý pomôže“. Teraz dve hádanky. „Kto obchádza kurín, chlievy? Kto sa húskam líška? Je to zlodej prefíkaný, vlastným menom… neprezradíme. Tu je ďalšia. Prišla kmotra na besedu, obed nám zožrala a chvostom za sebou pozametala. Kto je to? Predsa líška“.
Starší žiaci si vo svojich triedach pripravili nástenky o ochrane prírody. Potom ich čakala zaujímavá cestu Zelenej školy. Na prvej zastávke si vypočuli všetko naj, naj o Bio potravinách. Ochutnali, zhodnotili, komentovali. Na druhom stanovisku s Mgr. M. Konopovou z VLM Malacky diskutovali na tému „Ochrana prírody“. Ako sa správať v lese všetci dobre vieme, poznáme živočíchy a vieme čo je biodiverzita. Ďalšie dve úlohy boli náročné na zručnosti žiakov. Triedne kolektívy zhotovili znak Zelenej školy z odpadového materiálu. V poslednej úlohe si chlapci zmerali sily z pracovného vyučovania. Mali vyrobiť sekuriťáka – ochrancu zelenej plochy. To boli nápady – môžete si ich pozrieť na našej stránke školy.
Celý deň prísnym okom hodnotila naša návšteva. Hodnotitelia boli na všetko zvedaví, pýtali sa na všetky aktivity a na všetko možné okolo Zelenej školy. Blížilo sa poludnie a svoj cieľ sme sa snažili splniť do poslednej bodky – obhájiť vlajku Zelenej školy. Hodnotenie sa dozvieme v polovici júla.
Držte nám palce, aby sme boli úspešní. Celý program sme plnili ako jeden dobre zohratý kolektív. Každý priložil roku v dielu. Ak si nalistujete našu stránku školy www.zsvlevare.edupage.org v Eko okienku a aktualitách sa dozviete všetko dôležité zo Zelenej školy. Teraz sa Vás opýtam. Viete si tipnúť, čo bolo magnetom pre všetky deti? Predsa maľovanie na tvár. Spoza rohu vyskočila na Vás mačka, tam zase tiger ceril zuby či lienka hľadala lístoček, na ktorý si sadne. Tí starší siahli po tetovačkách. Prezradím Vám ale … veru im to aj seklo.. Čas nám ubehol. Úlohy triedne kolektívy splnili ako najlepšie vládali. Hodnotitelia sa rozlúčili s kolégiom Zelenej školy. Ufff zvládli sme to. Vydýchol si nejeden žiak. Bola to makačka ale, ale super deň.
O. Hájková, M. Hruboš