Elektronické občianske preukazy s čipom vydáva Slovenská republika od decembra 2013.

milionty-kus-elektronickeho-obcianskeho-preukazu-s-cipom-malacky

Ministerstvo vnútra každý týždeň pripraví na odovzdanie zhruba 14-tisíc kusov dokladu, ktorý slúži ako autentifikačný prostriedok pre všetky elektronické služby poskytované štátom. Ako povedala vedúca služobného úradu MV SR Denisa Saková, miliónty vydaný elektronický občiansky preukaz s čipom je významný míľnik a zároveň znamenie, že Slovenská republika napreduje v oblasti elektronických služieb.

V súčasnosti štát prevádzkuje niekoľko stoviek elektronických služieb a ich počet sa stále rozširuje. Za rezort vnútra sú to služby v oblasti evidencie vozidiel, hlásenia pobytu a registra adries plus služby súvisiace so samotným elektronickým dokladom OP. Spolu 69 e-služieb. Čoskoro pribudnú ďalšie pripravované v rámci projektu Elektronizácia služieb matriky. Elektronické služby sú k dispozícii na Ústrednom portáli verejnej správy www.slovensko.sk

Denisa Saková spomenula, že elektronický doklad možno samozrejme využívať naďalej ako klasický občiansky bez čipu – doklad totožnosti, avšak s použitím zaručeného elektronického podpisu /ZEP/ možno realizovať prevody či žiadosti priamo zo svojej obývačky. Ako príklad uviedla službu prihlasovania vozidla do evidencie, keď predajca je z Bratislavy a kupujúci z Veľkého Krtíša. Predajca využitím elektronickej služby vykoná za majiteľa všetko potrebné vrátane úhrady správnych poplatkov – kupujúci dopravný inšpektorát navštívi len raz v dohodnutom termíne, aby si prevzal osvedčenie o evidencii a tabuľky s evidenčným číslom.
Pani Peťkovú, držiteľku miliónteho elektronického OP s čipom, zaujala informácia, že využívaním e-služieb šetrí nielen čas, ktorého má ako lekárka pomerne málo, ale aj svoje peniaze: pri elektronických úkonoch vyžadujúcich použitie ZEP používateľ elektronického občianskeho preukazu s čipom môže ušetriť na správnych poplatkoch až polovicu /najviac však 70 eur/. Elektronické služby preto plánuje aktívne využívať.
Martin Sůra z ITAS ju informoval o bezpečnostných mechanizmoch elektronického občianskeho preukazu s čipom, ktorý je chránený proti pozmeňovaniu údajov na ňom uložených, rovnako proti kopírovaniu či zneužitiu v prípade krádeže či straty.

Elektronický občiansky preukaz s čipom /označovaný tiež aj ako eID karta/ je podľa zákona o eGovermente autentifikačný prostriedok v elektronickej komunikácii so štátnou správou. Podmienkou je, aby držiteľ mal aktivovaný kontaktný čip na doklade, teda že si na oddelení dokladov PZ zadal bezpečnostný osobný kód /BOK/ a požiadal o certifikáty k tvorbe zaručeného elektronického podpisu /ZEP/.  Cez BOK sa prihlasuje do elektronických služieb. Kvalifikované certifikáty k tvorbe ZEP, ktorý v e-prostredí nahrádza klasický papierový podpis, sa vydávajú na požiadanie a bezplatne. Občan môže získať tri rôzne typy certifikátov – kvalifikovaný, určený na autorizáciu elektronických dokumentov podpísaných ZEP-om; šifrovací, určený na šifrovanie elektronickej komunikácie smerom k občanovi; autentifikačný, určený pre autorizáciu elektronických dokumentov podpísaných elektronickým podpisom.

Ak občan o ZEP nepožiadal hneď pri vydaní OP, môže tak urobiť hocikedy počas jeho 10-ročnej platnosti na hociktorom oddelení dokladov PZ. Je to bezplatné a každý, kto si aktivuje čip a požiada o certikáty k tvorbe ZEP, dostane zadarmo aj čítačku.

Využívaním e-služieb občan šetrí nielen svoj čas a peniaze, ale pomáha tiež znižovať prevádzkové náklady štátnej správy. Požiadať o elektronický doklad možno na hociktorom oddelení dokladov PZ. (Ak je je však starý OP vydaný pred 1. júlom 2008, tak na oddelení podľa miesta trvalého pobytu).


Google News
Nájdete nás aj na Google NEWS
Kliknite na Sledovať a nepremeškáte žiadne novinky.