Pomaly sa nám končí školský rok, čakajú nás ešte “rušné” školské povinnosti, písomky, opravovanie známok… ale aj tak sme sa rozhodli si tieto posledné predkoncoročné chvíle spríjemniť marketingovou exkurziou s názvom Tomáš Baťa a jeho odkaz.
Tentokrát sme sa vybrali do Zlína, kde nás čakala návšteva vily Tomáša Baťu spojená s prednáškou o jeho živote na tému „Podnikateľský príklad“ o nie vždy jednoduchej ceste k úspechu, ktorú nám zaujímavým a pútavým spôsobom predniesol Ing. Pavel Velev. Tomáš Baťa – jeho priezvisko je synonymom pre topánky, ktoré sa predávali a predávajú po celom svete. Stal sa významnou osobnosťou podnikateľského sveta, do ktorého priniesol revolučné manažérske koncepcie, systém riadenia a organizácie práce, ktoré sa uplatňujú doteraz. Zaslúžil sa o rozvoj mesta Zlín a celého regiónu- staval byty, nemocnice, športoviská, školy, kultúrne centrá a svojím prístupom k jeho spolupracovníkom, ako ich on sám nazýval, si získal veľa priaznivcov a stal sa významnou svetovou osobnosťou podnikateľského a ľudského sveta. Jeho cieľom nebolo podnikať, aby sa on len sám mal dobre, ale aby mohol zaplatiť ľudí, ktorí pre neho pracovali a aby žili spokojný život so všetkým, čo k nemu patrí. Jedným z jeho citátov je: “Pokládám za svou zaměstnavatelskou povinnost platiti lidem za práci tak, aby ve svých čtyřiceti letech mohli žít z úspor a pracovati s pomocí svého kapitálu a zkušeností a ne ze svých holých rukou.” Napriek všetkým prekážkam, ktoré ho zastihli, či už to bol prvý neúspech spojený s pokusom predať topánky, alebo kríza po vojne, nikdy sa nevzdal a hľadal spôsoby ako to zvládnuť.
V poobednajších hodinách sme navštívili tzv. 21. budovu „Baťov mrakodrap“, ktorý nechal postaviť Jan Antonín Baťa v rokoch 1936 – 1938. Nechali sme sa administratívnym výťahom vyviezť až na najvyššie poschodie, odkiaľ sme mali možnosť pozorovať vybudované mesto zhora. Ďalšou zastávkou bolo Muzeum Jichovýchodní Moravy, kde sme mali možnosť vidieť jednotlivé exponáty, ktoré sa týkali života Tomáša Baťu- rôzne druhy topánok z baťovej dielne, filmový kabinet – reklamu, filmy, reklamné prospekty, cestovateľské spomienky, automobil, stroje…
Samozrejme, na záver nesmela chýbať ani zastávka v nákupnom centre, kde sme doplnili zásoby…. Spojili sme príjemné s užitočným, odniesli sme si zaujímavé a motivujúce informácie, ktoré sa určite budeme snažiť využiť nielen teoreticky, ale aj prakticky.
Ďakujeme pani profesorkám Lenke Mikulovej a Blažene Rybárovej, že s nami do toho išli. Už teraz sa tešíme na ďalšiu zaujímavú „výpravu“.
Barbora Stašáková, študentka marketingu