Približne osemkilometrový cestný úsek medzi Malackami a Rohožníkom bude od piatkového podvečera opäť slúžiť motoristom. Zrekonštruovaná komunikácia bude od 18.00 h v predbežnom užívaní.
Ešte predtým, ako po komplexne zrekonštruovanej ceste prejdú prvé motorové vozidlá, si vozovku mohli vyskúšať záujemcovia na kolobežkách, bicykloch či korčuliach. Predseda Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) Juraj Droba priznal pri slávnostnom otvorení pocity eufórie i únavy. „Cesta je niečím, na čo čakal tento región a jeho obyvatelia veľmi dlho. Kompletne zrekonštruovanou komunikáciou, ktorá je bezpečnejšia, širšia i trvácnejšia, sme vyriešili jeden veľký problém, ktorý Záhorie malo,“ povedal pre TASR.
Riaditeľka odboru stratégie, územného rozvoja a riadenia projektov Úradu BSK Barbora Lukáčová priznala, že vyše deväťmiliónovú investíciu by kraj nemohol zrealizovať, ak by nemal možnosť využiť eurofondové zdroje. „Pri rekonštrukcii sme sa museli popasovať s pieskovým podložím typickým pre Záhorie i vyriešiť prekládku vysokotlakového plynu,“ upozornila. „Našou ambíciou je zaoberať sa i cyklotrasou, ktorá by mala viesť popri ceste, rovnako tak by na tento projekt mala nadviazať realizácia priameho napojenia cesty na diaľnice D2,“ dodala.
Spojnicu medzi Malackami a Rohožníkom začal BSK rekonštruovať v septembri 2018. Dovtedy slúžila bez úprav od 70-tych rokov. Zvýšená frekvencia automobilovej, najmä kamiónovej dopravy po ceste, ktorá je strategickým napojením pre výrobné závody a významných zamestnávateľov v regióne, spôsobila jej devastáciu.
V novom profile bude mať namiesto pôvodných šesť šírku deväť a pol metra a bude prekategorizovaná na cestu II. triedy. Zásluhou cemento-betónovej dosky na vozovke (jediná regionálna cesta s takýmto riešením) by životnosť komunikácie mala byť pri plnom zaťažení viac ako 30 rokov. Parametre cesty umožnia obnoviť aj obojsmernú dopravu osobných a nákladných vozidiel, jej sprístupnenie výrazne skráti cestu obyvateľov okolitých obcí do okresného mesta i Bratislavy. Z celkových nákladov vo výške 9.075.606 eur pokryjú až 80 percent eurofondy v rámci Integrovaného operačného programu (IROP).