Trnavský samosprávny kraj má vypracované dva strategické dokumenty v oblasti rozvoja infraštruktúry všetkých druhov dopravy. Plán udržateľnej mobility a Plán dopravnej obslužnosti sú základným predpokladom rozvoja dopravy v kraji do roku 2050.
„S odborníkmi sme niekoľko mesiacov zbierali dáta a v priebehu troch rokov sme vypracovali podrobnú analýzu súčasného stavu verejnej, individuálnej a nemotorovej dopravy v našom kraji. Tá bola podkladom pre načrtnutie vízie, kde chceme byť v roku 2050. Som rád, že máme dlho chýbajúci strategický plán, ktorý obsahuje konkrétne odporúčania. Reaguje na aktuálne i budúce potreby ľudí, pričom zohľadňuje aj prvok ochrany životného prostredia. Som presvedčený, že budúcnosť je práve v zelenej mobilite,“ uviedol trnavský župan Jozef Viskupič.
Plán udržateľnej mobility navrhuje riešenia v oblasti verejnej, individuálnej, cyklistickej, pešej aj statickej dopravy. Tiež obsahuje odporúčania na realizáciu veľkých investičných projektov, ochranu životného prostredia a celkové zvyšovanie kvality života obyvateľov.
Plán dopravnej obslužnosti zas predstavuje optimálne riešenie verejnej osobnej dopravy, v rámci ktorého je uspokojená cestujúca verejnosť a zároveň dosiahnutá maximálna ekonomická efektívnosť. Opisuje tiež štandardy kvality cestovania, ako napríklad dostupnosť zastávok, mieru prestupnosti medzi spojmi či kvalitu vozového parku.
K príprave dokumentov boli prizvané štátne orgány, mestá, obce, široká odborná i laická verejnosť. So zainteresovanými sa uskutočnilo niekoľko desiatok pracovných stretnutí. Ich verejné prerokovanie sa uskutočnilo 30. júna 2020.
Plány tvorilo duo českých spoločností AFRY CZ, s.r.o., a EKOLA group, spol. s r.o od júla 2018, a to za spolufinancovania z eurofondov. Vstupné dáta pochádzajú z „predcovidového“ obdobia. Ako základné verzie strategických dokumentov budú tieto predmetom aktualizácií, najbližšie v horizonte dvoch až piatich rokov, v ktorých budú zohľadnené aj nové trendy.
„Jedným z našich hlavných cieľov je zvýšenie atraktívnosti verejnej dopravy pre cestujúcich. Hľadali sme aj riešenie na zníženie počtu našich obyvateľov, ktorí sú v súčasnosti negatívne ovplyvňovaní hlukom, prachom a škodlivými emisiami. Takisto sa zaoberáme otázkami energetickej efektívnosti dopravy a návrhmi jej trvalo udržateľného rozvoja. Aj vďaka SMART mobilite sa chceme stať moderným regiónom s rastúcou životnou úrovňou. Na to plánujeme využiť aj eurofondy, čoho predpokladom je schválenie dokumentov zastupiteľstvom,“ doplnil župan Viskupič.
Dokumenty už prerokovala Komisia pre pozemné komunikácie a dopravu Zastupiteľstva TTSK. Krajskí poslanci ich budú schvaľovať na svojom najbližšom zasadnutí v stredu 27. januára 2021, ktoré sa uskutoční prostredníctvom videokonferencie. Materiály na toto rokovanie sú zverejnené na webe TTSK.
Jozef Viskupič, trnavský župan