Jarná údržba ciest sa oficiálne začala už 15. marca. Skôr sa vzhľadom na premenlivé počasie začať ani nedá. V Malackách menšie opravy najproblematickejších miest prebiehali v nevyhnutnom rozsahu aj počas zimy. Dalo sa to vďaka technológii, ktorú cestári v meste využívajú. Volá sa Silkot Blue a opravy asfaltových povrchov ciest umožňuje aj pri teplotách do -10° Celzia.
„Silkot Blue nám umožňuje pracovať s minimálnym a v niektorých prípadoch dokonca žiadnym odpadom asfaltu. Oprava vozovky prebieha pri teplote 180°C. Výtlk a poškodená časť vozovky okolo sa nahreje, pridá sa nová asfaltová zmes a zvalcuje sa tzv. vibračným valcom. Plocha sa hermeticky uzavrie, čím sa zamedzí prenikaniu vody a zabezpečí sa plynulý spoj,“ vysvetľuje referent komunálnych služieb Matúš Gelinger z MsÚ Malacky.
Opravy poškodení po zime sa začali už pred vyše mesiacom. „V prvej fáze sa zameriavame na opravu hlbokých dier po zime, ktoré by mohli spôsobiť najväčšie škody. Začali sme na Dubovského ulici, odkiaľ sa pracovníci presunuli na Rakárenskú, kde aktuálne aj pracujú. Ďalej je v pláne oprava cesty v smere na Píniovú alej a ulica Mlynská. Potom sa postúpi k lokálnej oprave dier v iných lokalitách mesta a vo vnútroblokoch,“ vraví M. Gelinger.
Mesto tiež chystá celoplošné výmeny asfaltového povrchu na viacerých miestach. „Pripravujeme celoplošnú výmenu asfaltového povrchu na uliciach a priľahlých parkoviskách Štúrova – Juh, Hollého, M. Rázusa, Dubovského a Jesenského. Ďalej je v pláne popri výstavbe cyklotrasy aj Partizánska, či Veľkomoravská,“ vyratúva M. Gelinger. Ďalšie ulice a veľkoplošné opravy ciest sa pripravujú, všetko bude závisieť od výsledkov verejných súťaží.
Mestá i obce na Slovensku majú oproti vlaňajšku väčšie problémy s opravami ciest a najmä so zabezpečením veľkoplošných výmen asfaltového povrchu. Dôvodom sú rastúce ceny materiálov a aj ich nedostatok. Najväčší problém majú samosprávy s vysúťaženými dodávateľmi, ktorí majú opravy ciest vykonať za vopred zazmluvnené ceny. Tie však dodávatelia často nevedia dodržať, no nie vždy sa dá situácia riešiť dodatkami k zmluvám. Často teda víťazi odstupujú a v niektorých prípadoch sa na zákazke nechcú zúčastniť ani ďalší záujemcovia v poradí. Toto platí pri opravách ciest aj pri stavbe nových, a týka sa financovania z vlastných zdrojov i z eurofondov.
Malacky majú v prípade opráv výtlkov, a teda pravidelnej údržby ciest, nastavenú viacročnú rámcovú zmluvu, ktorá sa čerpá podľa plánu. Dodávateľ prác ceny doteraz navyšovať nemusel, a aj to súvisí s technológiou, ktorou sa cesty v meste opravujú. Veľká časť vozovky sa priamo na mieste zrecykluje, a vďaka tomu treba nového čerstvého asfaltu výrazne menej. Napríklad dnes násobne drahší bitumen teda do cien za údržbu vozoviek v meste nevstupuje tak výrazne ako v prípade iných samospráv, ktoré túto technológiu nevyužívajú.
Pri veľkoplošných opravách ciest sa na výsledky súťaží ešte len čaká. Staršie, už uzavreté súťaže, sa zatiaľ darí napĺňať. Iba v jednom prípade bola súťaž zrušená a vyhlásená nanovo.
J. Hargaš