Trnavský samosprávny kraj ako prvý spomedzi všetkých, spustil v roku 2020 bezplatnú službu domáceho tiesňového volania určenú pre samostatne žijúcich obyvateľov na území kraja. Župa v spolupráci s Asociáciou samaritánov Slovenskej republiky (ASSR) službu rozšírila, a bude ju poskytovať aj v maďarskom jazyku. Služba domáceho tiesňového volania umožňuje klientom v núdzovej situácii zavolať pomoc. Vyškolený personál dispečingu následne situáciu vyhodnotí a skoordinuje ďalší postup.

„Už skoro tri roky poskytujeme bezplatnú službu domáceho tiesňového volania, známu pod názvom SOS Gombík. Určená je osamelo žijúcim obyvateľom akými sú seniori, zdravotne znevýhodnení obyvatelia či čakatelia na umiestnenie do zariadení sociálnych služieb. Keďže na území nášho kraja žije aj veľká časť ľudí, ktorí komunikujú v maďarskom jazyku, rozhodli sme sa službu posilniť. Aktuálne klienti, ktorí požiadajú o službu v maďarčine, budú môcť po stlačení SOS Gombíka v núdzovej situácii komunikovať s dispečingom prostredníctvom tlmočníka“, uviedol trnavský župan Jozef Viskupič s tým, že aktuálne bezplatnú službu využívajú ľudia už v 60-tich mestách a obciach po celom kraji.

Trnavská župa zabezpečuje službu prostredníctvom Krajskej inovačnej rozvojovej agentúry (KIRA) a v spolupráci s ASSR. Po vyvolaní tiesňového volania prostredníctvom tlačidla z ktoréhokoľvek miesta v domácnosti sa užívateľ dovolá zdravotne vyškolenému personálu dispečingu, ktorý následne situáciu vyhodnotí a v prípade potreby zabezpečí pomoc. V prípade, že klient požiada o službu v maďarskom jazyku, bude môcť komunikovať s dispečingom prostredníctvom tlmočníka, a to formou trojstranného konferenčného hovoru. Následne dispečer rieši krízovú situáciu štandardným spôsobom.

Službu aktuálne využíva 361 klientov v 60-tich obciach a mestách na území Trnavského kraja. Doteraz klienti v núdzovej situácii uskutočnili na dispečing až 3.643 volaní, pričom až 88-krát im bola zabezpečená záchranná zdravotná služba.

Tlačidlo tiesňového volania je ľahko prenosné, možno ho nosiť na zápästí ako náramok alebo na krku ako prívesok. Telefonické spojenie s dispečingom po stlačení SOS tlačidla zabezpečuje pevná základňa, ktorá je v domácnosti strategicky umiestnená. Všetky finančné náklady spojené s inštaláciou základne v domácnosti klienta, ako aj služby non-stop dispečingu hradí trnavská župa.


.