Bratislavský závod Volkswagen Slovakia sa pripravuje na výrobu nových modelov aj rozširovaním a prebudovávaním výrobných priestorov. Rozširovaním prechádza i lisovňa, ktorá oslavuje 10. výročie od spustenia produkcie. Zároveň bol v Bratislave tento týždeň vylisovaný jubilejný 40-miliónty diel.

Vlastné karosárske diely si začal Volkswagen Slovakia lisovať presne pred desiatimi rokmi. Bratislava vtedy dostala jeden z najsilnejších lisov v koncerne s maximálnou lisovacou silou 91 000 kN. Pre lepšiu predstavu zodpovedá táto sila teoreticky sedem kilometrov vysokej veži postavenej zo 4 245 SUV Volkswagen Touareg. Doteraz vykonal hlavný lis viac ako 22 miliónov zdvihov, pomocou ktorých sa podarilo vylisovať okrúhlych 40 miliónov dielov. O prevádzku lisovne sa stará už celé desaťročie približne stovka vysokokvalifikovaných zamestnancov.

Bratislavská lisovňa sa aktuálne rozprestiera na ploche viac ako 28-tisíc m2. V súvislosti s novými projektmi prebieha jej rozširovanie o nové logistické plochy s dodatočnou rozlohou 21-tisíc m2. Investícia do otvorenia lisovne dosiahla v roku 2013 približne 90 mil. eur. Peniaze smerovali do výstavby haly a najmodernejších lisovacích technológií. Dnes sa tu lisuje pomocou 64 lisovacích nástrojov 104 dielov pre modely Volkswagen Touareg, Audi Q7, Audi Q8, Porsche Cayenne, Porsche Cayenne Coupé a nové generácie modelov Volkswagen Passat a Škoda Superb. Ide o podstatnú časť karosárskych dielov najmä vonkajšie povrchové diely ako strechy, bočné diely, predné a zadné kapoty, blatníky, dvere, ako aj tzv. štruktúrové diely.

Pri lisovaní sa v závode používajú na jednej linke oceľové aj hliníkové plechy. Odpad, ktorý vzniká pri lisovaní, sa dôkladne triedi priamo na výrobnej linke. S ohľadom na udržateľnú výrobu a znižovanie bilančnej CO2 je bratislavská lisovňa od roku 2021 zapojená v koncernovom projekte obehového hospodárstva Aluminium Closed Loop. Ide o recykláciu hliníkového odpadu, ktorý smeruje späť k dodávateľovi hliníkových zvitkov. Tento odpad sa v dodávateľskom podniku znova spracuje, takže sa môže opätovne vrátiť do výrobného procesu v pôvodnej kvalite. Používanie sekundárneho hliníka ušetrí až 95 % energie v porovnaní s výrobou primárneho hliníka. Významný prínos k udržateľnosti majú pri tomto projekte aj výrazná úspora bilančnej CO2 a efektívny manažment zaobchádzania so zdrojmi. V lisovni sú nasadené aj ďalšie ekologické opatrenia, ktoré znižujú energetickú náročnosť výroby a šetria prírodné zdroje.


.