Počas letných mesiacov sa ľudia často presúvajú na dlhších trasách. Vynechanie pravidelných prestávok môže zhoršiť pozornosť vodiča. Ohrození sú neraz viac chodci a cyklisti. Problémov je však viac.

zdroj: Polícia SR

Zo štatistík z Trnavského kraja vyplýva, že medzi nehodové úseky patrí cesta II. triedy v oblasti križovatky na Skalické rybníky pri Skalici. Ďalšie dva úseky sú mimo regiónu Záhorie.

Hovorkyňa KR RZ v Trnave Zlatica Antalová pre Záhorí.sk hovorila o vykonávaní viacerých dopravných a dopravno-bezpečnostných akcií počas leta. „Zvýšené kontroly sú zamerané nielen na samotných vodičov motorových vozidiel, ale aj na nemotorových účastníkov cestnej premávky.“

Porušenie povinnosti vodiča, nedovolená rýchlosť jazdy a nesprávna jazda cez križovatku. Aj toto boli najčastejšie príčiny vzniku nehôd za prvý polrok tohto roka. „Z celkovo 636 dopravných nehôd boli najčastejšie vinníkmi vodiči motorových vozidiel. V 31 prípadoch zavinili dopravnú nehodu cyklisti alebo kolobežkári a v 7 prípadoch mali byť na vine chodci,“ dodala hovorkyňa Zlatica Antalová z KR PZ v Trnave.

V Bratislavskom kraji zaznamenala polícia za prvých 6 mesiacov 606 nehôd, z nich 26 zavinili chodci. Havárie áut boli na Slovensku v júni najčastejšie v piatok a najviac medzi 12. a 16. hodinou.

„Leto je sezónou dlhých prázdnin a dovoleniek, kedy sa ľudia častejšie presúvajú na dlhé trasy naprieč viacerými krajinami. Riziká sú neprehľadná situácia na cestách, porušovanie pravidiel cestnej premávky v tranzitnej alebo v cieľovej krajine,“ povedala pre Záhorí.sk hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková. Problémom je aj neznalosť zahraničnej legislatívy a únava vodiča.

Podľa Antalovej je dôležitá opatrnosť. „Apelujeme na vodičov, aby nielen v mestách a obciach, ale aj na cestách mimo nich, dbali na zvýšenú opatrnosť voči cyklistom a chodcom.“ Tolerantnosť by mala byť voči všetkých účastníkom cestnej premávky. „Cyklisti a chodci si musia uvedomiť, že práve oni sú tí najzraniteľnejší na cestách, a preto by aj oni mali zvýšiť opatrnosť a obozretnosť,“ dodala hovorkyňa KR PZ v Trnave Zlatica Antalová.

Osvetu môžu priniesť aj kampane, tie pripravuje ministerstvo dopravy. „BECEP realizuje celoročne rôzne kampane a aktivity, medzi účastníkmi cestnej premávky alebo prostredníctvom svojich online kanálov. Organizuje ich samostatne alebo v spojení s odbornými partnermi s Políciou SR, či Slovenským Červeným krížom,“ povedalo ministerstvo dopravy.

Problémom častých nehôd s chodcami a cyklistami je aj nedostatočná infraštruktúra. „Na výstavbu novej a opravu existujúcej cykloinfraštruktúry sme vyhlásili zatiaľ dve výzvy z Plánu obnovy a odolnosti v hodnote takmer 60 miliónov eur. Celkovo je z POO vyčlenených 85 miliónov eur, vďaka ktorým môže vzniknúť až 160 km nových cyklociest,“ dodala Petra Poláčiková. 


.