Dlho očakávaná prestavba železničného koridoru z Bratislavy po štátnu hranicu s ČR sa opäť oneskorí. Železnice avizovali začiatok v lete, hlavné práce sú plánované až od januára. Grafikon vlakov sa ale už prispôsobovať nebude.
Po zaradení železničnej trate medzi strategické investície v júli sa očakávalo zrýchlenie prípravy projektu. Samotnú výstavbu to urýchliť nemalo. Tender na modernizáciu vyhlásili železnice ešte v roku 2017 a do roku 2020 mala byť kompletne hotová. Vlaky mali na nej premávať rýchlosťou 200 kilometrov za hodinu.
Vlaky nepridajú
V posledných týždňoch sa hovorilo o dvoch návrhoch cestovných poriadkov platných od decembra tohto roka. Jeden počítal s rovnakým počtom spojov, druhý zase s posilnenou premávkou. Na železniciach aj ministerstve sme zisťovali, ktorý variant bude platiť.
„Spolu so ŽSR ako správcom trate a ZSSK ako dopravcom sme pripravení od zmeny cestovného poriadku upraviť ponuku vlakov v prípade, že bude preukázateľné, že avizovaná výluka v najbližších mesiacoch nenastane,“ povedala pre Záhorí.sk hovorkyňa rezortu Petra Poláčiková. Dotknutý stav by trval až do reálneho obmedzenia na trati.
Podľa informácií Železníc Slovenskej republiky je pravdepodobnejší variant so 60 minútovým intervalom, tak ako doteraz. „Návrh ministerstva dopravy predpokladá s 30 minútovým intervalom pri dvojkoľajnej prevádzke, kedy nebudú prebiehať modernizačné činnosti výluky.“ Dôvodom, prečo rezort uvažoval nad posilnením prevádzky je fakt, že počítali s bezvýlukovým stavom aj v novom grafikone.
„Aktuálne je plánované začatie prípravných prác v danom úseku od 16. septembra a hlavé stavebné práve na úseku Devínska Nová ves – Zohor a ŽST Zohor od 8. januára 2025.“ Vladimíra Bahýlová dodáva, že je preto nutné zaviesť verziu grafikonu so 60 minútovým intervalom.
„Opätovný posun začiatku realizačných prác vznikol z dôvodu, že nebolo vydané stavebné povolenie,“ dodávajú ŽSR. To má do 16. septembra nadobudnúť právoplatnosť.
Na vine obec Plavecký Štvrtok?
Modernizáciu údajne blokuje Plavecký Štvrtok, kde je problém s novým križovaním trate. Podľa obce zverejnili železnice nepravdivé informácie, že za zle nastavené grafikony a komplikácie pri prestavbe nesie vinu obec.
„V súčasnosti neprebiehajú žiadne rokovania s ministerstvom dopravy, otázne je či a v akej forme v budúcnosti budú nakoľko ide o strategickú investíciu štátu. Obec bude aj naďalej postupovať v zmysle platných zákonov, ich zmien, tak ako v minulosti a doposiaľ,“ povedal pre Záhorí.sk starosta Radoslav Benkovič.
Železnice a rezort dopravy však hovoria niečo iné. „O situácii v Plaveckom Štvrtku stále rokujeme a hľadáme riešenia,“ ozrejmilo ministerstvo. Podľa ŽSR v katastrálnom území obce prebieha územné konanie. „Zhotoviteľ pre úsek Devínska Nová Ves – Malacky aktuálne pokračuje v inžinierskej činnosti na zabezpečovaní stavebných povolení,“dodáva rezort dopravy.
Podľa Radoslava Benkoviča vyvolávajú otázky aj obchádzkové trasy a organizácia dopravy. „Návrhy neboli úradne doručené ani obci ani cestnému správnemu orgánu obce. Nikdy nebol komunikovaný ani návrh riešenia dopravnej situácie.“ Dodáva, že nevedia, či vôbec existujú návrhy obchádzkových trás v obci, ktorá je železnicou rozdelená na dve časti. Samostatným problémom je spôsob a cena pri vyvlastňovaní a odkupovaní súkromných pozemkov.
„Iné riešenie križovania pozná platný územný plán obce Plavecký Štvrtok a to v severnej časti katastrálneho územia obce. Možnosti sú uvedené aj v dokumente EIA,“ hovorí starosta Plaveckého Štvrtka Radoslav Benkovič, ktorý dodáva, že aktuálny návrh riešiť modernizáciu mimoúrovňovo v južnej časti katastrálneho územia obce nie je v platnom územnom pláne zapracovaný.