Od augusta boli zaradené medzi bezplatné ďalšie úseky diaľnic a rýchlostných ciest. Pre vodičov to znamená, že na týchto úsekoch nemusia mať zakúpenú diaľničnú známku. Cieľom je odľahčiť dopravu na paralelných vedľajších komunikáciách. Od Stupavy v smere do Bratislavy sa to zatiaľ neprejavilo.

Ilustračný obrázok, zdroj: TA3

Bezplatné úseky môžu využívať len vodiči osobných áut. Na celom Slovensku je to približne 200 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Na Záhorí pribudol takýto úsek od Stupavy do Bratislavy.

Kolóny sú aj naďalej

Vodiči jazdia po bezplatnom úseku vyše dva mesiace. Ministerstvo dopravy si sľubovalo odľahčenie vedľajších ciest, ktoré prechádzajú mestami. Motoristi mali podľa rezortu uprednostniť práve diaľnice.

„Vyňatím zo spoplatnenia sme chceli odľahčiť vnútromestskú dopravu, v tomto prípade najmä dopravu v Záhorskej Bystrici a na ceste I/2,“ ozrejmilo ministerstvo dopravy. Každodenná realita je však odlišná od očakávaní.

Práve na ceste medzi Záhorskou Bystricou a Lamačom pribudol vyhradený pruh pre autobusy. „BUS pruh výrazne zmierni meškanie ranných spojov. Na väčšom úseku komunikácie je znížená rýchlosť na 50 kilometrov za hodinu, ktorá zlepší bezpečnosť premávky aj v súvislosti s kolíziami s divou zverou,“ hovorí starosta Záhorskej Bystrice Juraj Krúpa.

Ranné kolóny sa pred 1. augustom tvorili na diaľnici ako aj na starej ceste od Stupavy. Vodiči denne stratili niekoľko desiatok minút a v prípade nehôd aj viac. Komplikovalo to dochádzanie zo Záhoria do hlavného mesta, ale aj samotným obyvateľom Stupavy, Záhorskej Bystrice a Lamača. Situácia sa ani po tomto dátume nezmenila.

Obe bratislavské mestské časti zhodne povedali, že k dispozícii nemajú údaje, ktoré by ukázali, či sa doprava presunula na diaľnice a tak uvoľnili vedľajšie cesty. „Dáta naša mestská časť ešte nemá k dispozícii. Je totiž pomerne predčasné mať k tejto problematike relevantné dáta,“ povedala pre Záhorí.sk Marína Gorghetto z mestskej časti Lamač. Podobne odpovedal aj rezort dopravy.

Či a ako veľmi sa zmenila dopravná situácia po mestských komunikáciách a diaľnici sme zisťovali aj v Národnej diaľničnej spoločnosti. Hovorca Tomáš Ferenčák pre Záhorí.sk povedal, že kompletné dáta zatiaľ nemajú, z čiastkových údajov možno povedať, že rozdiel sa pohybuje len v jednotkách percent.

Vyčíslenie, aký finančný dopad bude mať konkrétny bezplatný úsek, navyše, nie je možné. „Celkový dopad opatrenia, teda vyňatie takmer 100 kilometrov diaľnic, je 196-tisíc ročne,“ povedala pre Záhorí.sk hovorkyňa rezortu dopravy Petra Poláčiková.

Ministerstva dopravy sme sa pýtali aj na to, či by sa problém ranných kolón nemohlo aspoň čiastočne vyriešiť zákazom jazdy kamiónov v určitých hodinách. Rezort to odmieta. „Spôsobilo by to výrazné komplikácie v logistike a zásobovaní. Navyše každý má možnosť výberu a popri spoplatnenej diaľničnej sieti môže naďalej bezplatne využívať aj rozsiahlu sieť ciest I., II. a III. triedy, miestnych a účelových ciest,“ dodala Petra Poláčiková.

Nový BUS pruh medzi Záhorskou Bystricou a Lamačom, zdroj: Facebook / Záhorská Bystrica

BUS pruh a protihluková stena

Od konca augusta zároveň medzi Záhorskou Bystricou a Lamačom pribudol BUS pruh v smere do centra. „BUS pruh je aj výsledkom našej dlhodobej snahy zlepšiť dopravu medzi Záhorskou Bystricou a centrom mesta, respektíve inými mestskými časťami,“ povedal pre Záhorí.sk starosta Juraj Krúpa.

BUS pruh súvisí s budovaním protihlukovej steny a rozšírením krajnice na diaľnici D2 medzi tunelom Sitina a zjazdom Lamač, Záhorská Bystrica, Bory. Podľa starostu Juraja Krúpu to bude mať za následok výrazné obmedzenia v podobe vyššieho počtu áut, ktoré prechádzajú mestskou časťou. „Aby došlo k plynulosti aspoň MHD a regionálnej dopravy, bol vytvorený BUS pruh, kým budú prebiehať práce na vybudovaní protihlukovej steny.

Na ceste sa vymieňal len asfalt, rekonštrukcia ani rozšírenie nebolo možné pre súkromné pozemky pozdĺž cesty. Podľa informácií Záhorskej Bystrice z doterajších skúseností však vodičom nový asfalt zlepšil komfort aj bezpečnosť jazdy.


.