Samotná výstavba sa má podľa viacerých informácií začať na jar budúceho roka. Rezort dopravy vydal stavebné povolenie k stavbe protihlukovej steny koncom augusta. Zmluvu pritom NDS podpísala ešte v lete 2023 za vyše 26 miliónov eur s DPH.
Denne vodiči na diaľnici D2 od Stupavy do Bratislavy v rannej špičke stratia desiatky minút v kolónach. Situácia sa však môže zhoršiť. Národná diaľničná spoločnosť začína prvé práce spojené s výstavbou protihlukovej steny.
Práce sa omeškali
Zhotoviteľ požiadal o vydanie stavebného povolenia ešte v januári tohto roka. Konanie bolo pre podnety od tretích strán zastavené, uvádza mestská časť Lamač na sociálnej sieti. Rezort dopravy ho vydal až koncom augusta. Práce sa tak omeškali a vzhľadom na technologické postupy aj zimnú údržbu sa stavba začne až na jar budúceho roka.
Zmluvu pritom podpísala Národná diaľničná spoločnosť ešte v lete 2023 za vyše 26 miliónov eur s DPH. Protihlukové steny má vybudovať spoločnosť Doprastav na oboch stranách diaľnice aj v stredovom páse. „Podľa pôvodného harmonogramu prác mali dielo dokončiť a začať kolaudovať v auguste 2025. Prípravné práce zrealizovali na začiatku tohto roka,“ uvádza TASR.
Na výstavbu protihlukovej steny upozorňuje mestská časť Lamač na sociálnej sieti, podľa ktorej hluk z diaľnice narástol ešte viac po zvýšení maximálnej rýchlosti na 100 kilometrov za hodinu na tomto úseku.
Zaťaženie D2 mierne zvýšilo zaradenie medzi bezplatné úseky. Vodiči tak môžu od Stupavy do Bratislavy jazdiť bez diaľničnej známky. Po začatí prác sa očakáva opäť zvýšená intenzita dopravy cez mestské časti Záhorská Bystrica a Lamač, kde po výmene asfaltu pribudol BUS pruh v smere do centra. Ten má zmierniť meškanie MHD a regionálnych autobusov. Zároveň je na tomto úseku znížená rýchlosť na 50 kilometrov za hodinu.
Oprava diaľničnej kanalizácie
Výstavbe protihlukovej steny predchádza komplexná oprava diaľničnej kanalizačnej siete v strednom deliacom páse od výjazdu Bory až po tunel Sitina. Práce sa podľa informácií NDS majú začať na prelome októbra a novembra.
Investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Július Mihálik hovorí, že špeciálnu pozornosť pri harmonograme venovali 500 metrovému úseku pri križovatke Lamač. „Tento úsek predstavuje neuralgický dopravný bod v danej lokalite. Preto kanalizáciu na tomto mieste komplexne opravíme prioritne.“
„Po doterajšom získaní nevyhnutných právoplatných povolení, súhlasných stanovísk, po preložkách inžinierskych sietí, výruboch a diagnostike diaľničnej kanalizácie tak pristupujeme k samotnej oprave odvodňovacieho systému,“ uvádza NDS.
Podľa diaľničiarov je oprava kanalizácie rovnako dôležitá ako samotná výstavba protihlukovej steny. „Funkčné odvádzanie vody z vozovky zásadným spôsobom zvyšuje bezpečnosť motoristov a znižuje riziko dopravných nehôd, špeciálne na tak vyťaženom úseku.“
Práce by nemali výraznejšie ovplyvniť plynulosť dopravy. „Nezníži sa počet jazdných pruhov, dôjde len k ich zúženiu. Motoristi budú dočasne jazdiť v pruhoch s rozmermi 2,75 metra (rýchly pruh) a 3,25 metra (pomalý pruh),“ hovorí Július Mihálik. Maximálna povolená rýchlosť na tomto úseku bude 80 kilometrov za hodinu.
Dopravné obmedzenia budú počas pracovných dní a víkendov. „Ak to klimatické podmienky umožnia, aj počas večerných a nočných hodín,“ uzavrel investičný riaditeľ NDS Július Mihálik.
O ďalšej etape počas budúceho roka bude NDS podľa hovorcu Tomáša Ferenčáka včas informovať.