Podľa informácií, ktoré má redakcia Záhorí.sk sa tento problém údajne opakuje častejšie. Železnice hovoria, že na dotknutom priecestí prijali opatrenia, ktoré majú zachovať bezpečnosť. Úsek Kúty – Kúty štátna hranica sa, navyše, modernizuje.
V redakcii sme obdržali mail ohľadom priecestia v Brodskom pri hraniciach s Českom. Čitateľ v ňom popisuje situáciu, kedy z neho videl cúvať auto krátko pred prejazdom vlaku s výstražným trúbením, keďže nefungovalo zabezpečovacie zariadenie.
Problém evidujú
Ako nás informovala hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky, o predmetnom prejazde vedia. „Ide o križovanie pozemnej komunikácie III. triedy s dvojkoľajnou železničnou traťou. Je zabezpečené svetelným zabezpečovacím zariadením so závorami, 3. kategórie, bez aktívnej signalizácie, PZS 3Z, typu AŽD 71,“ upresňuje Vladimíra Bahýlová.
Každé priecestie má navyše jedinečné identifikačné číslo, v Brodskom je to SP 1967. Podľa slov ŽSR činnosť prejazdu z roku 1983 plne vyhovuje platným predpisom železníc aj normám STN.
Dôvodom znefunkčnenia bola porucha traťového zabezpečovacieho zariadenia v piatok 25. októbra popoludní v úseku Kúty – Kúty št. hr. Následne obsadením ovládacích úsekov a poruchou priecestného zabezpečovacieho zariadenia v kilometri 72,139.
„Príčinou výpadku napájania bola porucha/poškodenie – preseknutie napájacieho kábla 6kV, ktorú odstránili počas neplánovanej výluky zamestnanci odvetvia elektrotechniky a energetiky nasledujúci deň,“ povedala pre Záhorí.sk hovorkyňa ŽSR Vladimíra Bahýlová.
Nie je to rušenie nočného pokoja
Čitateľ, od ktorého sme dostali správu, sa navyše sťažoval na hluk, ktorý vydávajú vlaky trúbením cez konkrétne priecestie, najmä v nočných hodinách.
„V otázke trúbenia vlakov sme zatiaľ nedostali na obecný úrad žiadny podnet. V minulosti sa toto už opakovane riešilo, a neprišlo k žiadnej náprave,“ hovorí starosta obce Brodské Vladimír Kocúr.
Avšak podľa Zákona 513/2009 o dráhach a Vyhláške 351/2010 Ministerstva dopravy o dopravnom poriadku dráh nemožno považovať trúbenie vlaku v noci za rušenie nočného pokoja. Dôvodom je zachovanie bezpečnosti na železničnej trati aj v jej okolí.
„Realizácia predpisovej činnosti (trúbenie) vykonávané vo verejnom záujme s cieľom zamedziť vzniku kolízie dráhového vozidla s motorovými na predmetnom priecestí, nemožno považovať za rušenie nočného pokoja, nakoľko takejto činnosti musí súkromný záujem povinne ustúpiť,“ povedala pre Záhorí.sk hovorkyňa KR PZ v Trnave Veronika Dachová.
„O vzniku každej poruchy PZS sú rušňovodiči vyrozumení a v ďalšej jazde postupujú v zmysle platných predpisov ŽSR,“ upresňujú železnice. Ide o zníženie rýchlosti na 10 kilometrov za hodinu a opakované dávanie návesti „pozor“ húkačkou.
Prijaté opatrenia nie sú podľa ŽSR zavádzané bezdôvodne, ale pre zachovanie bezpečnosti všetkých účastníkov cestnej premávky od vzniku poruchy až do jej ukončenia.
„Zároveň od 26. do 28. októbra prebehli komplexné stavebné práce na železničnom zvršku, mostoch, umelých stavbách, trakčnom vedení a zabezpečovacom zariadení v úseku štátna hranica CZ/SK – ŽST Kúty, v zmysle platného výlukového dokumentu ŽSR,“ pokračuje hovorkyňa Vladimíra Bahýlová.
Železnice dodávajú, že počas pohybu koľajových mechanizmov cez priecestie po vylúčenej koľaji bola bezpečnosť dopravy na dotknutom prejazde zabezpečená.
„Pri všetkých poruchách, aj keď sú opakované na tom istom železničnom priecestí, sa pristupuje rovnako, a to v zmysle platných predpisov ŽSR,“ hovorí Veronika Dachová z KR PZ v Trnave. Dodáva, že policajný zbor nie je nadriadeným orgánom železníc a tak im nemôže ukladať úlohy.