Národná diaľničná spoločnosť rekonštruuje od začiatku novembra kanalizáciu od križovatky Lamač po tunel Sitina v dĺžke približne 3 kilometre. Obmedzenia v podobe zúžených pruhov však spomaľujú dopravu v rannej špičke ešte viac, než boli vodiči zvyknutí. Práce sa teraz skrátia na polovicu.

Práce na D2 v Lamači, zdroj: NDS

Každým rokom hustejšia doprava na D2 zvyšuje hluk, ktorý ruší obyvateľov mestskej časti Lamač. Nepomáha tomu ani zvýšená rýchlosť na 100 kilometrov za hodinu a zaradenie diaľnice od Stupavy medzi bezplatné úseky bez potreby diaľničnej známky.

Úsek s obmedzeniami sa skráti

Výstavba protihlukovej steny, ktorej predchádza práve oprava diaľničnej kanalizácie podľa informácií Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) predbieha schválený harmonogram. „V súčasnosti je tak možné trojkilometrový úsek so zúženými jazdnými pruhmi skrátiť približne o 1,5 kilometra,“ uvádza tlačový odbor.

Uvoľniť sa tak má križovatka Lamač, jeden z najkomplikovanejších dopravných bodov na úseku. A práve tu sa tvorili kolóny z pripájacieho pruhu od Borov. Nebolo však výnimkou, keď sa zápchy ťahali už pred výjazdom na Stupavu. Dôvodom okrem nehôd, ktoré spomaľujú výrazne dopravu, je aj zaradenie medzi bezplatné úseky od augusta tohto roka.

„Považujeme zavedenie nespoplatnených úsekov na diaľniciach v intravilánoch miest pre individuálnu automobilovú dopravu (IAD) za pozitívny krok,“ povedal pre Záhorí.sk starosta mestskej časti Lamač Igor Polakovič.

Oprava bola podľa NDS nevyhnutná. „Do kanalizácie sa dostávali nánosy inertných materiálov. Zároveň voda unikala aj mimo výpuste. To malo za následok podmáčanie základov opôr mostného objektu, ktorý je súčasťou diaľnice D2,“ hovorí tlačový odbor.

Most je podľa slov investičného riaditeľa NDS Júliusa Mihálika stabilný. Výstavba protihlukovej steny si však vyžiada aj rekonštrukciu mostného objektu.

Oprava diaľničnej kanalizácie na D2, zdroj: NDS

Skratka po vedľajších cestách

„Vyňatím niektorých diaľničných obchvatov zo spoplatnenia sme chceli odľahčiť vnútromestskú dopravu,“ uviedlo ministerstvo dopravy ešte v septembri. Vodiči však často využijú práve vedľajšie cesty pri dlhších kolónach na diaľnici. To spôsobuje problémy, keď sa zahustí doprava aj v intraviláne miest – v Záhorskej Bystrici či v Lamači.

Starosta mestskej časti Záhorská Bystrica Jozef Krúpa ešte na jar tohto roka žiadal, aby sa daný úsek nezaradil medzi bezplatné. Odôvodňoval to plynulejšou dopravou a zníženiu tranzitu aj vzhľadom na výstavbu protihlukovej steny.

„V lete magistrát aj na požiadavku mestskej časti rozšíril Hodonínsku ulicu o BUS pruh, ktorý výrazne zrýchlil cestovanie MHD, bol to aj jeden z krokov, ako sme sa na výstavbu protihlukovej steny v Lamači pripravovali,“pokračuje Jozef Krúpa.

Prvá časť BUS pruhu pritom vznikla ešte v roku 2021 na Hodonínskej ulici od križovatky ulice Podháj po križovatku Pod násypom. „Tento úsek veľmi pomohol MHD a prímestským linkám počas rannej špičky,“ povedal starosta Lamača Igor Polakovič.

Cestujúci podľa slov Jozefa Krúpu potvrdili, že cestovanie autobusom v BUS pruhu je rýchle a efektívne, keď predbiehajú aj osobné automobily.

Zároveň mestská časť zakázala tranzit na Bratislavskej ulici od kruhového objazdu po výjazd na Hodonínsku. „Tým sa vyriešilo to, že čakajúce autá neblokujú linky autobusov. Aj takto sa snažíme minimalizovať dopravné kolóny a podporovať ľudí využívať MHD,“ dodal starosta Záhorskej Bystrice Jozef Krúpa.

Vstup do Záhorskej Bystrice od Stupavy, zdroj: MČ Záhorská Bystrica

Pre nehody ešte viac

Zahustenú dopravu vodiči pociťujú aj pre časté nehody. Vtedy volia obchádzku po cestách v intraviláne miest. „Akékoľvek dopravné obmedzenia alebo nehody na D2 sa nárazovo prejavia hlavne počas rannej špičky na Hodonínskej od kruhového objazdu (pri OBI),“ priblížil starosta Lamača Igor Polakovič, keď podľa jeho slov zažívajú rovnaké zahustenie dopravy, ako pri oprave mostného telesa D2 nad železnicou v roku 2022.

Obmedzenia spojené s rekonštrukciou kanalizácie však majú čo najmenej spomaliť dopravu.  „Oprava odvodňovacieho systému sa odohráva predovšetkým v podzemí, takže motoristi nevidia pracovníkov ani množstvo ťažkých mechanizmov. Používame nemeckú technológiu, ktorá umožňuje neinvazívny postup. Vďaka tomu došlo len k zúženiu jazdných pruhov,“ podotkol investičný riaditeľ NDS Július Mihálik.

Starosta mestskej časti Lamač Igor Polakovič predpokladá, že po dokončení prác na výstavbe protihlukovej steny sa situácia vráti do normálu.

Samotná oprava kanalizácie bude pokračovať aj v decembri počas pracovných dní a víkendov, uzavrel tlačový odbor Národnej diaľničnej spoločnosti.


.