Slovensko sa po dekáde opäť zapojilo do medzinárodného testovania počítačovej a informačnej gramotnosti ICILS. Napriek vyššiemu skóre slovenských žiakov, ako bol priemer zapojených krajín, má Slovensko čo dobiehať aj v porovnaní s Českom, podotýka minister školstva.

Ilustračný obrázok, zdroj: Digitálna koalícia

Do testovania ICILS sa zapojilo 34 krajín sveta, 5 300 škôl, 133 tisíc žiakov ôsmeho ročníka ZŠ a osemročných gymnázií a vyše 60 tisíc učiteľov, píše v tlačovej správe Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVAM).

Horšie ako pred desiatimi rokmi

Do štúdie The International Computer and Information Literacy Study sa na Slovensku zapojilo 3 034 žiakov zo 166 škôl. Testovanú vzorku predstavovali špeciálne základné školy ako aj školy s vyučovacím jazykom maďarským.

„Som rád, že slovenskí žiaci v medzinárodnom meraní preukázali lepšiu úroveň digitálnych zručností a informatického myslenia ako priemer zúčastnených krajín,“ uviedol minister školstva Tomáš Drucker.

Slovenskí žiaci dosiahli skóre 499 bodov, čo je o 23 viac ako priemer. Je to však horší výsledok ako pred desiatimi rokmi, keď Slovensko získalo o 19 bodov viac. Zhoršené skóre však možno pozorovať pri všetkých zúčastnených krajinách z testovania spred desiatich rokov.

Výsledky počítačovej a informačnej gramotnosti sú lepšie v prospech dievčat, ktoré získali o 9 bodov viac ako chlapci. Zároveň je vidieť veľký rozdiel medzi základnými školami a osemročnými gymnáziami, ktoré majú vyššie skóre o 88 bodov, vyplýva to zo zverejnených údajov NIVAM.

Rezort školstva však podotkol jednu vec: „Meranie digitálnych zručností nám opäť ukázalo, ako veľmi ovplyvňuje výsledky detí ich rodinné zázemie.“ Podľa slov ministra, ak dieťa vyrastá v domácnosti s knihami a rodičmi s vysokoškolským vzdelaním, prípadne má prístup k počítaču, dosahuje podstatne lepšie výsledky.

Rozdiely chce ministerstvo minimalizovať a docieliť, aby každé dieťa malo rovnaké šance na úspech. „Preto sa v našom programe zmien sústreďujeme na to, aby kvalitné vzdelanie bolo dostupné pre všetkých a deti mali prístup k digitálnym technológiám,“ podotkol Tomáš Drucker.

Nový vzdelávací program už pre všetkých

Od roku 2026 bude v slovenskom školstve platiť už pre všetky základné školy nový vzdelávací program. Ten kladie dôraz na praktické zručnosti, digitálnu gramotnosť a kritické myslenie. Systém upúšťa od memorovania informácií. Zároveň sa 1. a 2. stupeň zmení na tri cykly a učivo viac prepojí.

Ministerstvo zároveň spustilo tretie kolo registrácie pre školy, ktoré chcú učiť už s novým vzdelávacím programom od školského roka 2025/2026. S týmto programom v súčasnosti učí už takmer 500 základných škôl.

K vymazaniu rozdielov medzi žiakmi má prispieť aj včasné začlenenie detí do materských škôl. Tie budú od budúceho roka financované štátom, namiesto samospráv. „Tieto kroky sú súčasťou snahy zabezpečiť, aby deti mali prístup k vzdelávaniu čo najskôr, čím sa zvyšujú ich šance na kvalitný život a úspešnú budúcnosť,“ dodalo ministerstvo školstva.


.