Zhoršenú dochádzku eviduje Štátna školská inšpekcia (ŠŠI) najmä po pandémii Covid-19. Novelou školského zákona sa pritom ešte viac posilnilo právo rodičov ospravedlňovať svoje deti bez potreby lekárskeho potvrdenia.
Ak žiak vynechá 5 po sebe nasledujúcich vyučovacích dní a za mesiac najviac 10 vyučovacích dní, neprítomnosť nemusia rodičia doložiť potvrdením od lekára. „Toto ustanovenie zákona negatívne zvyšuje počet vymeškaných hodín,“ píše Štátna školská inšpekcia v tlačovej správe.
Nárast o takmer 100 percent
„Sledované obdobie bolo prerušené pandémiou Covid-19, ktorá sa javí ako medzník pri zhoršení dochádzky žiakov,“ povedala hlavná školská inšpektorka Alžbeta Štofková Dianovská. Podľa analýzy ŠŠI sa počet ospravedlnených vymeškaných hodín na žiaka zvýšil o takmer 100 percent.
Len porovnanie rokov 2021/2022 a 2022/2023 ukazuje prudký nárast. Kým kontrolované školy Štátnou školskou inšpekciou v školskom roku 2021/2022 evidovali necelých 17 tisíc žiakov školy a vyše 1,9 milióna vyučovacích hodín, v nasledujúcom roku to bolo už viac ako 2,6 milióna. Rozdiel medzi školskými rokmi 2017/2018 a 2022/2023 sa pohybuje na úrovni milióna vymeškaných vyučovacích hodín.
Údaje prepočítané na žiaka ukazujú tiež výraznejší nárast v porovnaní s predchádzahúcimi rokmi. Kým pred pandémiou Covid-19 bol priemer na žiaka 2 až 3 týždne vymeškaných hodín za celý školský rok, v roku 2022/2023 to bolo už 5 týždňov.
Necelé dva mesiace pri žiakoch z marginalizovaných komunít
Alarmujúce sú podľa Štátnej školskej inšpekcie údaje o vymeškaných hodinách žiakov z marginalizovaných komunít. „Títo žiaci patria k najmenej úspešným vo vzdelávaní, často žijú v zlých sociálno-ekonomických podmienkach, dochádza k zanedbávaniu výchovy a vzdelávania zo strany zákonných zástupov,“ povedala hlavná školská inšpektorka Alžbeta Štofková Dianovská.
Dôvodom takého množstva vymeškaných hodín, skoro 7 týždňov, bolo najmä záškoláctvo a možnosti ospravedlnenia zákonným zástupcom. „I keď školy oznamujú orgánom štátnej správy absenciu žiakov vyššiu ako 15 vyučovacích hodín v mesiaci, na dané výzvy tieto orgány dostatočne nereagovali,“ pokračuje Štofková Dianovská a podľa jej slov riešili len minumum prípadov.
Riešením je podľa Štátnej školskej inšpekcie (ŠŠI) budovanie pozitívnej atmosféry v škole, podpora žiakov, ktorí čelia stresu a iným psychickým problémom alebo zriadenie funkčných školských podporných tímov.
„Kľúčom k úspechu je kombinácia prevencie, včasnej intervencie a dlhodobej spolupráce medzi školou, rodinou a komunitou. Zo systémového hľadiska je taktiež nutné upraviť zákonné možnosti ospravedlňovania školskej neprítomnosti žiaka zákonnými zástupcami,“ dodala Štátna školská inšpekcia.