Problém s kapacitou spojov sa môže objaviť už začiatkom budúceho roka najmä v poobedných hodinách z Bratislavy. ZSSK aj BID však ubezpečujú cestujúcich, že vo vlakoch je dostatočná kapacitná rezerva. Do tých sa ale od decembrových zmien zmestí až o polovicu menej ľudí.
Každoročná zmena grafikonu vlakovej dopravy prináša novinky v cestovaní vlakom. Cestujúcich na linke S20, ktorá spája Kúty, Malacky a Bratislavu môže nemilo prekvapiť ponúkaná kapacita najmä počas špičiek pracovných dní.
Až o 50 percent menej
Železničná spoločnosť Slovensko vypravuje na linku S20 od polovice decembra výhradne elektrické poschodové jednotky radu 671. Takzvané „Jánošíky“ majú 307 miest na sedenie a 333 na státie, celkovo tak prepravia 640 osôb. Výnimkou je jeden ranný pár spojov, na ktorý ZSSK podľa hovorcu Dominika Drevického vypravuje 8-vozňovú rýchlikovú súpravu s rušňom, do ktorej sa zmestí 517 sediacich cestujúcich.
Doteraz na spojoch medzi Bratislavou a Kútmi premávali dve spojené elektrické jednotky radu 671 s kapacitou 1 280 osôb, respektíve klasická 6-vozňová súprava s rušňom a kapacitou 514 miest na sedenie.
V porovnaní s predchádzajúcim grafikonom je to zhoršenie kapacity až o 50 percent. To môže spôsobiť výrazné problémy v cestovaní, keďže na trati 110 medzi Kútmi a Bratislavou aktuálne ŽSR modernizujú infraštruktúru. Spoje na linke S20 tak premávajú len každú hodinu a to aj počas špičiek pracovných dní.
Práve zdvojené poschodové súpravy a klasické vozne vypravovala ZSSK na linku medzi Kútmi a Bratislavou, aby navýšila kapacitu pre nemožnosť vedenia posilových vlakov pre modernizáciu trate.
„Železničná spoločnosť Slovensko v rannej dopravnej špičke navyšuje kapacitu vlakov na maximum, ako to len železničná infraštruktúra dovolí pre výluku Devínska Nová Ves – Zohor, ktorú organizujú Železnice Slovenskej republiky,“ povedal hovorca ZSSK Dominik Drevický.
Väčšia kapacita len výnimočne
Od 15. decembra sú kapacitne posilnené len štyri spoje. Ako povedal pre Záhorí.sk hovorca ZSSK Dominik Drevický, ide o vlaky:
- Os 2000 (Bratislava hl. st. 4:10 – Kúty 5:19)
- Os 2005 (Kúty 5:45 – Bratislava hl. st. 7:01)
- Os 2007 (Kúty 6:45 – Bratislava hl. st. 7:55)
- Os 2024 (Bratislava hl. st. 16:31 – Kúty 17:47)
Cestujúci okrem vlakov však využívajú do Bratislavy aj expresnú autobusovú linku 205, ktorá v rannej špičke premáva každých 15 minút, v poobednej špičke do Malaciek každých 30 minút. Tá je však prakticky vždy preplnená a spoje po šiestej ráno často stoja v zápche desiatky minút.
„Hlavným dôvodom preplňovania regionálnej autobusovej linky 205 je skutočnosť, že ŽSR plánujú modernizáciu trate. Vlakový grafikon je preto už dva roky nastavený tak, ako by práce prebiehali,“ povedala pre Záhorí.sk hovorkyňa Bratislavskej integrovanej dopravy (BID) Eva Vozárová. Obmedzený počet vlakov podľa nej nasmeroval ľudí do autobusov.
Pýtali sme sa aj na to, či nebolo zámerom ponechať rovnaké odchody vlakov aj v súčasnom grafikone, keď by v najexponovanejších časoch išli do Bratislavy dva vlaky za hodinu. Hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Dominik Drevický hovorí, že museli zmeniť celkové rozloženie všetkých vlakov na trati Bratislava – Kúty. „Výlukový cestovný poriadok sa musel prispôsobiť obmedzeniam železničnej infraštruktúry, ktoré nám oznámilo ŽSR.“
Preplnené autobusy linky 205 podľa hovorkyne BID Evy Vozárovej nie je možné donekonečna posilňovať, aj v súvislosti s tým, že linka jazdí súbežne s vlakmi.
„Nateraz sme z technologického hľadiska dosiahli maximum posilnenia. Prioritne cestujúcich smerujeme na súbežne premávajúce vlaky, v ktorých je podľa našich informácií od partnerov zo ZSSK k dispozícii dostatočná kapacitná rezerva,“ uzatvára hovorkyňa Bratislavskej integrovanej dopravy Eva Vozárová.