Vianoce sú časom radosti a veselosti, sú najkrajším rodinným sviatkom v roku. Vianoce sú však aj duchovným sviatkom, kedy oslavujeme narodenie Ježiška. Na túto chvíľu sa všetci patrične pripravujeme počas celého adventu. Nie je to len predvianočný zhon, vianočné nákupy, upratovanie domácností, pečenie, varenie, zháňanie darčekov, ale aj osobné zamyslenia a stíšenie. Vianoce rovnako pre deti ako i pre dospelých majú neustále svoju neopakovateľnú atmosféru a čaro. Tajomstvom býva opradený najmä Štedrý večer s rozžiareným vianočným stromčekom, skrývajúci prekvapenia v balíčkoch a núkajúci dobroty od výmyslu sveta – naozaj po každej stránke štedrý. Najmä deti sú plné očakávania, počítajú koľkokrát sa ešte vyspia a nevedia sa dočkať rozbaľovania darčekov. Nekonečné množstvo filmových rozprávok v televízii, rodinná pohoda a všade prítomný pokoj. Takúto podobu  majú Vianoce dnes.

ilustračné foto zahrada.sk

V minulosti mali však Vianoce celkom iný charakter. Naši pradedovia okrem duchovnej prípravy na narodenie Ježiša Krista v čase trvania adventu, pripisovali tomuto obdobiu veľkú dôležitosť z hľadiska neustáleho boja o existenciu,  o pozitívne ovplyvnenie prírody,  o zabezpečenie zdravia pre celú rodinu a v neposlednom rade i zaistenie hospodárskej prosperity. Podoba Vianoc sa rokmi menila. Pripomeňme si, aké bývali Vianoce v mojej rodnej obci v Zohore na Záhorí v dobách dávnejších.

Predvianočné obdobie bolo časom krátkych dní a dlhých nocí, bol to boj svetla a temna. Ľudia si v dávnej minulosti nevedeli vysvetliť rôzne javy a zmeny v prírode, preto si ich vysvetľovali po svojom. Veštením a rôznymi iracionálnymi úkonmi sa snažili eliminovať najmä vplyv zlých síl. Aby odvrátili hroziace zlo v podobe bosoriek a bosorákov, stríg a iných škodlivých bytostí, ktoré mali podľa viery ľudu negatívny vplyv  nielen na zdravie občanov, ale najmä na zdravie a prosperitu hospodárskych zvierat, brali si na pomoc cesnak, trojkráľovú kriedu, trojkráľovú vodu a hrotmi von otočené poľnohospodárske náradie (brány), ktoré opierali o hospodárske priestory akými boli maštale a chlievy. Verili, že takto uchránia seba, ale aj hospodárstvo od nepriaznivého pôsobenia zla.

Na Vianoce sa bolo aj v minulosti treba dostatočne pripraviť. Či už to bolo upratovanie, pečenie chleba, koláčov, domáca zabíjačka,  zásobenie hospodárstva krmivom pre zvieratá a iné potrebné aktivity. Už niekoľko dní pred Vianocami prinášal gazda z lesa jeden zo symbolov Vianoc – ihličnatý stromček. Tí najstarší iste poznajú z rozprávania, že kedysi to bývala len chvojka alebo celkom malý stromček ihličnan „krispán“,  ktorý najčastejšie z priestorových dôvodov vešali na trám pod stropom nad stôl a až neskôr ho začali upevňovať  do dreveného podstavca v tvare kríža. Obyčaj prinášať ihličnatý stromček do domu a zdobiť ho sa na Slovensko šírila z nemeckých a rakúskych lokalít od konca 18. storočia. Do roľníckej kultúry prenikla až z miest v období od konca 19. storočia do 30. rokov 20. storočia.

Spočiatku stromček ani nebýval zdobený, až neskôr ho začali prizdobovať doma robenými ozdôbkami zo slamy a kúskov textilu, orechmi, jabĺčkami, prípadne do staniolu zabaleným kockovým či škrobovým cukrom, papierovými reťazami alebo si sami pripravovali čokoládové ozdôbky. Zdobiť stromček sviečkami, salónkami a kupovanými ozdobami sa začalo pravidelne až po 2. svetovej vojne. Stromček zotrvával v domácnosti do Troch kráľov (6. januára) alebo do Hromníc (2. februára). Obdarúvanie sa darčekmi pod stromčekom tiež nebolo pôvodne zvykom. V medzivojnovom období zvykli rodičia obdarovať menšie deti hračkou a školákov zošitom či ceruzkou. Väčšie vianočné darčeky sa začali dávať až v 60.-70. rokoch 20. storočia. Rodičia obdarúvali deti hračkami, knižkami, oblečením, deti na oplátku obdarúvali rodičov podľa svojich možností. Najčastejšie nejakým vlastným výrobkom, ktorí pripravili na ručných prácach v škole.

Náležitá pozornosť sa venovala úprave miestnosti a stola, kde sa podávala štedrá večera. Stôl prestierala gazdiná sviatočným vyšívaným konopným obrusom. Pod obrus v niektorých domácnostiach zvykli dávať do kríža slamu, aby tak zabezpečili v nasledujúcom roku hojnú úrodu. Na štedrovečernom stole nikdy nesmel chýbať chlieb, aby ho bol vždy dostatok, rovnako peniaze. V chlebovom košíku, ktorý sa kládol na stôl, boli nasypané strukoviny, obilniny, cesnak, cibuľa a ovocie, aby aj týchto produktov bol vždy hojne. Nohy stola obopli reťazou pre zabezpečenie súdržnosti rodiny a pevného oceľového zdravia. Na stôl už vopred pripravili všetky pokrmy, aby nemusela gazdiná vstávať od stola, lebo verili, že by sa jej nevydarili sliepky a zanášali by.

Na Štedrý deň sa v kresťanských rodinách zachovával prísny pôst. Preto si k večeri zasadali okolo 16. alebo 17. hodiny, keď už bol opatrený i statok a na kostole zvonili „Andel pána“. Skôr než sa rodina sviatočne vyobliekaná usadila k stolu, obišiel hospodár príbytok s kadidlom a žeravými uhlíkmi na uhlovej lopatke a pokropil dom svätenou vodou. Večeru začínal gazda modlitbou, zavinšovaním šťastných, milostiplných sviatkov, dobrého zdravia a prípitkom. Podelil rodine oblátky s medom, prípadne rozkrojil jablko a rozlúskol orech. Zdravý orech znamenal zdravie, zlý veštil chorobu, prekrojené jablko s jaderníkom v tvare hviezdičky bolo dobrým znamením, tvar kríža neveštil nič dobré. Po vyveštení budúcnosti začala rodina konzumovať jedlá v rôzne zaužívanom poradí. Súčasťou štedrej večere však museli byť tieto obradové jedlá: strukovinová polievka zo šošovice alebo fazule, varený bôb, makové  pupáky, niekde  hríbová omáčka, kompót zo sušeného ovocia („trnky“ a „ščípky“- sušené jablká), makové, tvarohové a orechové koláče, čistý sladký kysnutý koláč „cauta“ cauetka , bábovka „gugla““, z nápojov rôzne domáce vína, likéry, biela káva, čaj. Konzumovať ryby na štedrú večeru sa pravidelnejšie začalo až po 2. svetovej vojne a dodnes je vianočný kapor so zemiakovým šalátom spolu s medovými oblátkami,  makovými pupákmi a strukovinovou polievkou, ktorú v posledných rokoch už aj na Záhorí stále viac nahrádza kapustnica, súčasťou štedrej večere.

Už počas večere bolo počuť pod oblokmi spev detí, práskanie bičov a trúbenie na pastierske trúby. To prichádzali vinšovníci. Obecní sluhovia: pastier, nočný vartáš, hájnik, zvonár i hrobár, si na Štedrý večer prichádzali do domácností  po naturálnu i finančnú odmenu za celoročnú službu. Popri tradičnom vinšovaní zdravia a šťastia odznievali i nasledovné vinše:

Vinšujeme vám títo slávne svátki.
Krista Pána narodzení,
na statečku rozmnožeňí
na políčku hojnú úrodečku
A šecko, co si od Pána Boha vižádate:
zdraví, ščascí, svaté božské požehnáňí
a po smrci králofství nebeské. Amen.


Domáci odpovedali na vinšovanie po kresťansky: Pambudaj nebeskí!

Popod okná i do domov prichádzali spievať aj deti z rodiny alebo aj celkom cudzie deti, ktoré vianočnú pochôdzku priamo vyhľadávali, aby dostali odmenu v podobe dobrôt alebo drobných peňazí.

Strunka, strunka,
Zelená jablonka,
Pod ňú sedzá pastuškové,
Jedzá kašu z hrnka.
Priletel k nim andel,
Tak im rozpovedel,
Že sa Kristus Pám Narodil,
Aby každý vedel.


Čo koho do toho, ked Ježiška lúbim,
Ked pujdem na jarmak,
Cukrové mu kúpim.
Cukrové, jabúčka, to je pro Ježiška,
Aby sa mu dobre spauo v tých jeho jasličkách.

Za vinše a spevy boli deti vždy obdarované koláčmi, jablkami, orechmi, v bohatších rodinách i drobným peniazom. Pre najchudobnejšie deti, polosiroty, siroty alebo deti z cigánskych rodín bolo vianočné vinšovanie možnosťou ako si prilepšiť.

Štedrý večer bol príležitosťou na  návštevy blízkych príbuzných a vzájomné vinšovanie zdravia, šťastia a požehnaných Vianoc. Večer vyvrcholil návštevou polnočnej omše. Ešte pred ňou alebo niekde hneď po večeri vynášal gazda hospodárskym zvieratám zbytky jedál a špeciálne oblátky. V oblátke bola zapečená petržlenová vňať a vkladala sa medzi chleby. Takto sa snažil gazda zabezpečiť hospodárskym zvieratám zdravie pre nasledujúci rok. Omrvinky zo štedrovečerného stola zase sypali sliepkam, aby dobre niesli.

Pretože bol celý deň pôst a aj večera sa niesla v pôstnom duchu, po návrate z polnočnej omše si dospelí ľudia dopriali mäsité jedlá z domácej zabíjačky: huspeninu, tlačenku, jaternice, klobásy alebo sa aj vzájomne pozývali na pohostenie.

Prvý sviatok vianočný – Boží narodzeňí bol v kresťanskom svete považovaný za najväčší sviatok v roku so zákazom vykonávať takmer všetky domáce  práce. Okrem zabezpečenia jedla pre rodinu, opatrenia domácich zvierat a návštevy kostola sa nič iné nemohlo robiť. Ba dokonca ľudia sa ani nechodili vzájomne navštevovať. Až na ďalší vianočný sviatok sv. Štefana už neplatil nepísaný zákaz návštev. Rodina a známi sa vzájomne navštevovali a vinšovali si požehnané sviatky, zdravie a hojnosť.

Obdobie adventného času sa skončilo, začínali sa predlžovať dni. Pranostika o tom hovorí nasledovne: Na boží narodzení o bueší poskočení“. 

 Sviatkom svätého Štefana sa končila služba u bohatých gazdov v okolitých  dedinách alebo v Rakúsku. Do novej služby sa zjednávali na Jána 27. decembra a nastupovali po Novom roku alebo i po Troch kráľoch. Preto sa zvyklo hovoriť: Na Štefana každý si je sám za pána a na Jána hledaj si pána. Na Štefana bývala prvá zábava od skončenia adventu.

Záver roka a Nový rok sa niesol v znamení návštev, vinšovania a predpovedí rôzneho charakteru.

 Na „Mláďatka“ 28. decembra, kedy podľa kresťanskej tradície dal kráľ Herodes povraždiť všetky novorodeniatka v Betleheme, sa zvyklo dopoludnia šibať prútikmi. Šibať chodili chlapci a šibali svoje rovesníčky. Šibanie malo pripomínať biblické utrpenie betlehemských detí.  Cirkev tento zvyk prijala a dokonca svätila prútiky.  Zvyk však zanikol a dnes žije len v spomienkach. V tento deň sa zvyklo sledovať aj počasie. Ak pršalo, ľudia verili, že budú  v nasledujúcom roku rozšírené medzi deťmi osýpky.

Silvester a Nový rok sa v minulosti neslávili tak bujaro ako v súčasnosti. K Silvestru patrili neodmysliteľne zábavy s estrádnym pásmom, organizované rôznymi korporáciami. Po dlhom čase adventu boli zábavy vítanou zmenou v spoločenskom živote dedinskej komunity. K Novému roku sa viazalo niekoľko všeobecných zákazov: V prvom rade sa nesmela konzumovať hydina, aby „neuleceuo ščascí“, ďalej sa nesmeli robiť žiadne ručné práce. Verilo sa, že „jak na noví rok,  tak po ceuí rok“. K Novému roku sa viaže pranostika, spojená s predlžovaním trvania dňa: Na Noví rok o slepačí krok, na Ttri krále o krok dále, na Hromňice o hodzinu více.

Z predloženého materiálu vidieť aké rôzne zvyky a  praktiky pomáhali zabezpečiť to najhlavnejšieho v živote človeka  – zdravie a šťastie a v neposlednom rade i udržanie hospodárskej prosperity, lebo bola v minulosti  pre prevažne roľnícke obyvateľstvo veľmi dôležitá. Pôvodná obradná funkcia obyčají spojených s vianočným obdobím sa rokmi vytratila. Mnohé obradné praktiky, ktoré sprevádzali život našich prarodičov, sú dnes považované za iracionálne. Zostávajú však súčasťou nášho zvykoslovného bohatstva.

Oľga Drahošová


.