ZSSK vypísala tender na inštaláciu európskeho vlakového zabezpečovača do poschodových súprav radu 671 Jánošík a 951 Push-Pull. Celková predpokladaná hodnota zákazky je vyše 21 miliónov eur bez DPH.

Elektrická jednotka 951 Push-Pull

Systém zavádzajú postupne

Európsky vlakový zabezpečovač (ETCS) je už bežnou súčasťou železničných tratí v zahraničí. Pridáva sa k nim aj Česká republika, kde od januára 2025 môžu na určitých tratiach jazdiť len rušne a vlaky vybavené týmto systémom.

Na tratiach Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) je systém ETCS nainštalovaný medzi Žilinou a Čadcou a na úseku Bratislava-Rača po Žilinu. Po dokončení modernizácie trate medzi Devínskou Novou Vsou a Kútmi na 200 kilomentrov za hodinu sa pridá aj koridor na Záhorí, ktorý má byť hotový do konca roka 2027.

Európskym vlakovým systémom sú najnovšie vybavené aj rušne Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), ktorá si prenajala 15 rušňov radu Vectron. „Vybavené sú systémom ETCS Level 2, ktorý je nevyhnutný pre bezpečnú prevádzku na modernizovaných tratiach v celej Európe,“ hovorí ZSSK, ktorá by bez nich nemohla jazdiť na medzištátnych vlakoch EuroCity do Prahy.

„ETCS minimalizuje riziko ľudskej chyby tým, že automaticky riadi rýchlosť vlaku a dodržiavanie signálnych pokynov, čím výrazne znižuje pravdepodobnosť nehôd. Umožňuje optimalizáciu trasy a rýchlosť do 160 kilometrov za hodinu na tratiach vybavených ETCS, čo vedie k plynulejšej a efektívnejšej prevádzke a znižuje meškania,“ uvádza ZSSK.

Elektrická jednotka radu 660 Panter, Ilustračné foto

Aj do regionálnych súprav

Najnovšie Železničná spoločnosť Slovensko vypísala tender na inštaláciu tohto systému aj do súprav, ktoré premávajú na osobných vlakoch a regionálnych expresoch.

Predmetom zmluvy je dodanie a inštalácia systému ETCS do deviatich súprav radu 671 Jánošík s opciou na ďalších desať a do desiatich súprav radu 951 Push-Pull. Predpokladaná hodnota zákazky je vyše 21 miliónov eur bez DPH. Zmluva zaväzuje, že lehota dodania nesmie byť kratšia ako 10 mesiacov a zároveň nie dlhšia ako 36 mesiacov.

Aby nedošlo k obmedzeniu prevádzky pre odstavenie poschodových súprav, je možné inštalovať ETCS vždy len do jednej elektrickej jednotky.

Európskym zabezpečovacím systémom sú vybavené aj nové regionálne jednotky 660 Panter. Nie však všetky, len súpravy z novšej série. Staršie vozidlá, ktoré jazdia aj na Záhorí medzi Kútmi cez Senicu do Trnavy týmto systémom vybavené nie sú.

Železničná spoločnosť Slovensko však plánuje vybaviť systémom ETCS aj tieto vlaky za necelých 15 miliónov eur bez DPH.

Ilustračné foto ZSSK
Ilustračné foto ZSSK

.