Úroveň zručností sa za poslednú dekádu výrazne zhoršila, ukazujú to výsledky výskumu OECD. Obyvatelia so stredoškolským vzdelaním majú však lepší priemer než ostatné krajiny. Vysokoškoláci, naopak, zaostávajú.

Ilustračný obrázok, zdroj: Ministerstvo školstva

Slovenská republika sa zúčastnila obidvoch cyklov merania OECD PIAAC (Medzinárodné hodnotenie kľúčových kompetencií dospelých). Ide o výskum zručností dospelých vo veku 16 až 65 rokov.

Školstvo zaostáva za priemerom

„Žiaľ, nie je prekvapením, že problémy vzdelávacieho systému sa prenášajú aj do úrovne zručností dospelých obyvateľov Slovenska,“ povedal Tomáš Drucker. Do druhého cyklu testovania sa zapojilo 31 krajín sveta. Z dát je zrejmé, že úroveň zručností sa za poslednú dekádu výrazne prepadla.

„Výsledky jasne ukazujú, že Slovensko potrebuje zásadné reformy vzdelávacieho systému, ktoré podporia celoživotné vzdelávanie a pripravia ľudí na meniace sa výzvy pracovného trhu,“ pokračuje minister školstva.

Podľa správy Národného inštitútu vzdelávania a mládeže (NIVAM) sa Slovensko umiestnilo pod priemerom OECD (Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj) nielen v čitateľskej gramotnosti, ale aj v adaptívnom riešení problémov. Úroveň v matematickej gramotnosti bola porovnateľná s priemerom ostatných krajín. Slovensko sa však rapídne prepadlo najmä v čitateľskej gramotnosti medzi dvomi cyklami testovania.

„Pozitívnym zistením je, že dospelí so SŠ vzdelaním na Slovensku mali významne vyššie skóre ako dospelí so SŠ vzdelaním v priemere OECD vo všetkých troch gramotnostiach,“ poukazuje NIVAM. Opakom sú však vysokoškolskí vzdelaní ľudia, ktorých skóre bolo výrazne podpriemerné.

„Je neprijateľné, aby sme financovali vysokoškolský systém, ktorý produkuje absolventov s horšími zručnosťami ako majú v iných krajinách absolventi stredných škôl,“ upozorňuje minister školstva Tomáš Drucker.

Skóre čitateľskej a matematickej gramotnosti, zdroj: NIVAM

Malý rozdiel medzi vekovými kategóriami

Výskum OECD ukázal, že rozdiel medzi jednotlivými skupinami podľa veku je na Slovensku minimálny v porovnaní s ostatnými krajinami. V tých, naopak, výsledky ukazujú výrazne väčšie bodové rozdiely.

„Alarmujúce je, že najmladší a mladí ľudia (16 – 34 roční) na Slovensku mali vo všetkých doménach skóre významne pod priemerom OECD,“ ukazuje správa NIVAM.

Z celkového pohľadu mali podľa dát vo všetkých troch doménach najnižšie skóre vekové kategórie 25 – 34 a 55 – 65 rokov. Naopak najvyššie mali ľudia v strednom aj najmladšom veku, kategórie 35 – 54 a 16 – 24 rokov). Platilo aj to, že dospelí, ktorých rodičia získali vyššie vzdelanie, dosahovali aj lepšie výsledky.

Na Slovensku bolo na naplnenie reprezentatívnej vzorky 5 tisíc osôb reprezentatívne vybraných a oslovených 8 tisíc domácností.

Skóre čitateľskej gramotnosti podľa veku, zdroj: NIVAM

.