Rýchlosť 200 kilometrov za hodinu stále len na papieri. Kým kompletná rekonštrukcia od Kútov po hranicu s Českom pokračuje, medzi Zohorom a Devínskou Novou Vsou začínajú s prácami až teraz. Prvá fáza má byť ukončená do polovice marca. Pre cestujúcich sa nič nemení, výlukový grafikom zaviedli železnice ešte pred dvomi rokmi.

ŽST Zohor na začiatku modernizácie

Vlaky raz za hodinu, zrušené špičkové spoje aj krátke súpravy. Modernizáciu hlavnej trate z Bratislavy do Českej republiky odkladajú už roky. Neraz to pocítili aj cestujúci, ktorým sa zhoršilo dochádzanie do práce či školy.

Začalo sa už v novembri

Termín modernizácie sa neustále posúval a s prípravnými prácami sa nakoniec začalo až na jeseň minulého roka. „Uskutočnili sa výruby drevín pozdĺž trate, ďalej sa pokračovalo budovaním prístupových komunikácií na stavenisko a betónovaním základov pre trakčné podpery a trakčné brány,“ povedala pre Záhorí.sk hovorkyňa ŽSR Petra Lániková.

Modernizácia trate zmení prakticky všetko od základov. V celom úseku sa kompletne vymení železničný zvršok a spodok či trakčné stĺpy. Súčasťou budú aj nové nástupiská v Devínskom Jazere a v Zohore, na ktoré bude mimoúrovňový prístup.

„Riešiť sa budú nové audiovizuálne informačné systémy pre cestujúcich, nové oznamovacie a zabezpečovacie zariadenie, komplexná výmena rozvodov elektrotechniky a energetiky železničnej infraštruktúry, rekonštrukcia Trakčnej napájacej stanice Zohor,“ pokračujú ŽSR. Zrušené budú aj úrovňové kríženia ciest so železnicou, ktoré nahradia nadjazdy pre väčšiu bezpečnosť.

ŽST Zohor na začiatku modernizácie, v pozadí železničiari, ktorí odstraňujú 2. koľaj

V stanici Zohor bude pre cestujúcich slúžiť aj provizórne nástupisko, ktoré má podľa železníc zachovať bezpečnosť nástupu a výstupu počas stavebných prác. „V tejto stanici budú prvé štyri koľaje aj s nástupiskami demontované,“ upresňuje Petra Lániková.

Hoci cestujúci zatiaľ veľké zmeny na trati nevidia, železnice aktuálne robia práce, ktoré súvisia s betonážou základov pätiek trakčných podpier a brán a stavajú nové stĺpy trakčného vedenia.

Betonáže základov pre trakciu sa vždy vykonávajú ako prvé a až po tomto úkone sa začína rozoberať železničný zvršok a spodok,“ pokračujú ŽSR. Túto fázu majú železničiari ukončiť v prvej polovici marca, keď by sa malo začať s rozoberaním koľajiska.

Osobný vlak v ŽST Zohor na začiatku modernizácie

Devínske Jazero sa zmení tiež

Aj keď by sa mohlo na prvý pohľad zdať, že železničnú zastávku v Devínskom Jazere zmena nečaká, revitalizovať sa bude aj tu. V minulosti sa tu čiastočne rekonštruovali nástupiská, avšak bez koľají.

„Vzhľadom k tomu, že v rámci aktuálne prebiehajúcej modernizácie sa zvýši traťová rýchlosť v lokalite zastávky Devínske Jazero zo súčasných 140 na 200 kilometrov za hodinu, je potrebné vybudovať nové nástupiská,“ približuje Petra Lániková. Dôvodom sú iné technické špecifikácie nástupísk pri rozdielnych rýchlostiach.

Časťou, ktorú však modernizácia nečaká, je úsek dlhý 400 metrov, ktorý železnice rekonštruovali v roku 2014. „A to z dôvodu vybudovania oporného múru, ktorý zabraňuje pohybu svahu. Menovaný úsek koľaje sa modernizovať nebude, nakoľko spĺňa požiadavky.“ Ten je vzdialený 1,5 kilometra od Devínskeho Jazera smerom na Zohor.

Demontovaná 2. koľaj v ŽST Zohor

Ukončenie do roku 2027

Podľa posledných informácií, ktoré nám potvrdili aj Železnice Slovenskej republiky, je plánované ukončenie všetkých prác medzi Devínskou Novou Vsou a Malackami do konca roka 2027. Dovtedy by mali prebehnúť všetky technické skúšky. „Tie sú potrebné k tomu, aby mohli vlaky využívať plnú traťovú rýchlosť 200 kilometrov za hodinu,“ upresňuje hovorkyňa Petra Lániková.

Problém je ohľadom modernizácie stále aj v Plaveckom Štvrtku, kde bolo ešte v roku 2018 vydané záverečné stanovisko posudzovania vplyvov na životné prostredie. To určilo vybudovať cestný podjazd ako najvhodnejší variant. „Železnice Slovenskej republiky v tomto smere podali žiadosť o vydanie územného rozhodnutia. Územné konanie prebieha a čakáme na jeho výsledok,“ hovoria ŽSR.

Práce sa najbližšie roky nedotknú stanice Devínska Nová Ves, ktorá v minulosti prešla čiastočnou rekonštrukciou. Tá zahŕňala obnovu staničnej budovy ako aj bezbariérový prístup do haly a na nástupisko pri prvej koľaji, ktorým sa docielila možnosť bezbariérového nástupu do nízkopodlažných súprav.

„Rekonštruovaný bol aj perón, išlo o jeho celkový výškový zdvih na normovú úroveň, zámkovú dlažbu, vodiace línie pre osoby so zrakovým postihnutím, prestrešenie perónu a mobiliáru,“ dodala hovorkyňa ŽSR Petra Lániková.

ŽST Zohor na začiatku modernizácie, v pozadí dočasné nástupisko pre osobné vlaky

.