Úprava cien je podľa Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) nevyhnutná. Dôvodom je nová a vyššia DPH. Štátny dopravca však prichádza aj s ďalšou zmenou.
Lístky v IDS BK čaká od marca ďalšia vlna zdražovania. Pôjde o druhú zmenu cestovného za kratšiu dobu, keď by doprava mala zdražieť o ďalších 10 až 12 percent. Na infláciu však už 14 rokov nereagoval štátny železničný dopravca.
Ceny nezvyšovali viac ako dekádu
Kým verejná doprava v Integrovanom dopravnom systéme v Bratislavskom kraji (IDS BK) reflektuje zmeny nákladov, pri štátnej ZSSK to neplatí. Integrovaný lístok po dlhšej dobe prvýkrát zdražel v júli 2023 v priemere o 20 percent.
„Ide o reakciu na zvýšené náklady, infláciu a výpadky v príjmoch samospráv, ktoré sú objednávateľmi verejnej dopravy,“ informovala v lete 2023 IDS BK. Najnovšie si budú musieť cestujúci priplatiť opäť. A to už od marca, keď by mal integrovaný lístok zdražieť o ďalších približne 10 až 12 percent.
Cestovné sa vo vlakoch ZSSK, naopak, nezvyšovalo od roku 2011. Za ten čas stúpla inflácia o desiatky percent a súčasné ceny nereflektujú ani vyššie náklady na prevádzku. Ministerstvo dopravy SR je pritom jediným akcionárom štátneho dopravcu.
Úprava cien je v prípade vlakov ZSSK skôr kozmetická. Lístky zdražia o 3 až 4 percentá a aj to len v dôsledku legislatívnej zmeny sadzby DPH z 20 na 23 percent. V konečnom dôsledku tak cesta z Bratislavy do Košíc bude stáť o 52 centov viac, než doteraz.
Po novom ZSSK pristupuje aj k zaokrúhľovaniu cien. Dôvodom je odstránenie vydávania jedno a dvojcentových mincí. „Tento krok nielenže zjednodušuje platby pre cestujúcich, ale tiež prináša úsporu nákladov na manipuláciu a spracovanie týchto mincí, ktoré sú pre systém neefektívne,“ povedal pre Záhorí.sk hovorca ZSSK Dominik Drevický.
Drahšie cestovné vylučujú
Železničnej spoločnosti Slovensko ako aj rezortu dopravy sme sa pýtali či neuvažovali aj o výraznejšom zvýšení cien lístkov. Obe strany to však odmietajú.
„Nad výraznejším zvýšením sme neuvažovali, keďže by to mohlo znížiť záujem cestujúcich o železničnú dopravu. Naopak, železničnú dopravu chceme naďalej zachovať atraktívnu a dostupnú pre všetky skupiny obyvateľstva,“ povedala pre Záhorí.sk hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková.
„Stanovenie taríf je plne v kompetencii ministerstva dopravy. Naším spoločným cieľom však zostáva zabezpečiť, aby železničná doprava bola naďalej dostupná pre všetkých cestujúcich,“ dodal hovorca ZSSK Dominik Drevický.