Výstavu s názvom Matúš Novosad: Kresby otvorí Záhorská Galéria Jána Mudrocha v Senici v piatok (31.1.) o 17.00 hod. Podujatie bude sprevádzané kurátorom Mariánom Zervanom a obohatené o hudobné predstavenie Kataríny Málikovej. Výstava potrvá do  16.3. (nedeľa).

Mgr. Matúš Novosad, PhD., maliar, kurátor, teoretik a kritik výtvarného umenia, predstavuje výber z tvorby z rokov 2019 – 2024. Absolvent ateliéru Klaudie Kosziby, skončený doktorand na Katedre teórie a dejín umenia VŠVU v Bratislave, spolupracovník časopisu Glosolália a v súčasnosti asistent maliarskeho ateliéru Delta na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, sa sústredene venuje súčasnej maľbe s presahmi do minulosti, ktoré v nej nachádza a komplexne sa zaoberá najmä maliarskym rukopisom i rukopisom v umení  vôbec.

Preto neprekvapuje, že v Záhorskej galérii Jána Mudrocha sa predstavuje práve kresbami, kde je rukopis – spojenie obrazného myslenia a ruky – v stave zrodu. Kresba sa niekedy redukuje na prípravnú kresbu, denníkovú skicu, či prvotný rozvrh kompozície alebo záznam hľadania v pôvodnom starogréckom zmysle ichneografie. Matúš Novosad sa prihlasuje k pôvodnému zmyslu kresby ako komplexu hľadania či dokonca sliedenia, vylovenia a ťahu, či ťahania (drawing) videnia cez znaky (Zeichnung) nachádzania okrskov (kresba). Nemá ambíciu rozvíjať čiastkové delenia kresby. Jeho kresba je v pravom zmysle slova transverzálna a polycentrická, prechádzajúca cez všetky jej oddelenia a autor nechce hierarchizovať žiadne  z nich.

Marián Zervan (úryvok z kurátorského textu )

Autor o výstave

Výstava prezentuje výber zo štyroch sérií kresieb, ktoré spájajú otázky rozvrhovania obrazu. Najstaršiu sériu tvorí dvanásť čiernych akvarelov z roku 2019. Pohybujú sa na pomedzí abstrakcie a humoru. Dopĺňa ich novovytvorená rozmerná sieťotlač, ktorá odráža chyby pri začiatkoch maľby tušom, čo otvára nové významy interpretácie diela. Asi najrozsiahlejšiu časť výstavy tvorí výber päťdesiatich Uhlíkov (2022-23) tematizujúcich najmä výstavbu figurálnych kompozícií – od kúpania, cez vzťahy, po utrpenie. Na ne prakticky nadväzujú intímne portréty prevedené rudkou, vytvorené v rokoch 2023-24. Prístupy ku kresbe ako princípu obrazu završujú maľby tušom, ktoré sa sústreďujú sa na matku s dieťaťom, na postupné vynáranie sa obrazu pred zrakom diváka a podmieňovanie jednej časti druhou.


.