Preplnené vlaky aj autobusy. Tak vyzerá v súčasnosti kultúra cestovania z Malaciek do Bratislavy a späť. Pre modernizáciu železničnej trate jazdí menej spojov s nižšou kapacitou. Časť cestujúcich sa preto presunula do autobusov, ktoré často v špičke nepoberajú ľudí na zastávkach.

Ilustračný obrázok, zdroj: Facebook / ZSSK

„Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) dlhodobo vníma podnety svojich cestujúcich a aktívne hľadá riešenia, ktoré zlepšia ich každodenné cestovanie. Cieľom je zvýšiť komfort a kapacitu najvyťaženejších spojov, aby mali cestujúci dostatok priestoru a ich cesta bola ešte viac príjemná,“ povedal hovorca štátneho dopravcu Dominik Drevický.

Súprava navyše

K doterajším kapacitne posilneným spojom ZSSK pridáva od pondelka 3. februára ďalšie dva. Ide o vlaky Os 2003 (Kúty 04:45 – Bratislava hl. st. 06:07) a Os 2022 (Bratislava hl. st. 15:31 – Kúty 16:42).

Doteraz na týchto dvoch spojoch jazdila jedna elektrická poschodová súprava radu 671 Jánošík s kapacitou 307 miest na sedenie a 333 na státie. Po novom ZSSK tieto vlaky zdvojuje. Celková ponúkaná kapacita bude 1 280 miest, z nich 640 na sedenie.

Od februára tak bude na linke Kúty – Malacky – Bratislava jazdiť 6 spojov s vyššou kapacitou, 4 nízkopodlažné a 2 s klasickou súpravou.

„Chceme, aby bol vlak prvou voľbou pre cestujúcich – rýchly, pohodlný a spoľahlivý. Aj preto neustále sledujeme, ako môžeme naše služby zlepšiť. Posilnenie vlakových spojov na dvoch vyťažených tratiach je konkrétnym krokom, ako vyjsť v ústrety potrebám verejnosti,“ povedal generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.

Porovnanie kapacity vlakov v grafikone 2023/2024 a 2024/2025 | graf Záhorí.sk

Stále menej, než v minulosti

Hoci ZSSK pridáva kapacitu na vybraných spojoch, je to stále menej, než pred výlukovým aj minuloročným cestovným poriadkom. A nie je to ani prvýkrát, keď štátny dopravca musel počas platného grafikonu operatívne zvyšovať kapacitu na trati Kúty – Bratislava.

Záhorí.sk preto porovnalo, ako sa líšila ponúkaná kapacita vlakov v rokoch 2023/2024 a 2024/2025. Celkovo jazdí v súčasnosti na tejto linke 39 vlakov, v minulom grafikone ich bolo 40.

V cestovnom poriadku 2023/2024 bola ponúkaná kapacita počas pracovného dňa 18 062 miest na sedenie, v GVD 2024/2025 je to 13 225 miest na sedenie. To predstavuje zníženie kapacity o 27 percent. Treba však podotknúť, že v súčasnosti jazdia z Malaciek vlaky pravidelne každú hodinu, čo v predchádzajúcom cestovnom poriadku nebolo.

Počas dňa jazdí aj niekoľko vlakov so zdvojenými súpravami, ale označenými len ako jedna. Ide o spoje, ktoré majú druhú poschodovú jednotku uzamknutú a v cestovnom poriadku sú označené ako návoz súpravy. Pri týchto vlakoch sme však zaznamenali, že často môžu cestujúci nastupovať do oboch súprav, hoci by jedna z nich mala byť uzamknutá.


.