Tender na lôžkové vozne za vyše 90 miliónov eur do nočných vlakov má skvalitniť poskytované služby. Predmetom zákazky je 10 vozňov s opciou na ďalších 14 kusov. Súčasťou zmluvy má byť aj servis na 10 rokov.
Po vyhlásení súťaží na inštaláciu európskeho zabezpečovacieho systému do poschodových regionálnych jednotiek a nákup veľkokapacitných elektrických súprav má štátny dopravca záujem aj o lôžkové vozne.
Štyridsať rokov
Súčasné lôžkové vozne ZSSK majú v priemere aj viac ako 40 rokov. Obsluhujú pritom nočné vlaky na Slovensku, ale sú nasadzované aj na medzinárodné vlaky cez Záhorie do Prahy či Budapešti. Ich stav však nezodpovedá 21. storočiu a čoraz vyššími nárokmi cestujúcich aj bezpečnosti.
Podľa zmluvy, ktorá je zverejnená na stránke Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO), má štátny železničný dopravca záujem kúpiť 10 lôžkových vozňov s opciou na ďalších 14 kusov. Súčasťou má byť aj ich servis na 10 rokov.
„Vozne, ktoré ZSSK plánuje zakúpiť, by mali byť vybavené modernými prvkami ako klimatizácia, Wi-Fi pripojenie, pohodlné lôžka a uzamykateľné kupé, čím by mali splniť požiadavky cestujúcich 21. storočia,“ uvádza štátny dopravca na webe, podľa ktorého by sa vďaka novým vozňom zvýšil počet cestujúcich v nočných vlakoch o desaťtisíce ročne.
Modernizácia by mala priniesť efektívnejšie využitie vozového parku, keď by mohol štátny dopravca znížiť počet záložných vozidiel a optimalizovať služby.
O zvýšenie kvality v železničnej doprave má záujem aj ministerstvo dopravy. „Usilujeme sa o to, aby osobná železničná doprava predstavovala moderné, ekologické a prirodzené riešenie pre cestujúcich na všetkých typoch trás – od krátkych spojení až po dlhé vzdialenosti,“ hovorí štátna tajomníčka rezortu dopravy Denisa Žiláková.
Nočná doprava ako v zahraničí
Podľa vyjadrenia ZSSK by nové lôžkové vozne zabezpečili konkurencie schopnosť voči zahraničným dopravcom: „Rovnako ZSSK plánuje do budúcna modernizovať aj ležadlové vozne, aby prispela ku kvalitnejšiemu zážitku z cestovania aj v týchto vozňoch.“
Peter Helexa, generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko, hovorí, že ambíciou štátneho dopravcu je ponúknutie skutočného zážitku z cestovania. „Chceme, aby ľudia vnímali nočné vlaky na Slovensku ako symbol pohodlia, spoľahlivosti a moderného prístupu.“
Predkladanie ponúk na nové lôžkové vozne je podľa zmluvy do 3. novembra 2025. Financovanie má byť prostredníctvom Programu Slovensko, z Plánu obnovy a odolnosti, štátneho rozpočtu a zo zdrojov Železničnej spoločnosti Slovensko.