Smernica z roku 2018 bola podľa odborníkov z praxe už roky neaktuálna. Nahrádza ju nová, ktorá je platná od februára tohto roka. Po novom definuje všetkých účastníkov, nie len šikanovaného a šikanujúceho. Upravil sa aj pojem agresor.

Ilustračný obrázok, zdroj: Ministerstvo školstva

„Šikanovanie v školách nie je problém, ktorý vyriešime jednou smernicou. Potrebujeme kombináciu prevencie, včasného riešenia a otvorenej komunikácie so žiakmi, rodičmi aj učiteľmi,“ povedal minister školstva Tomáš Drucker.

Smernica identifikuje už všetkých

Dokument z roku 2025 hovorí o všetkých účastníkoch. Okrem šikanovaného a šikanujúceho sa v ňom spomínajú aj svedkovia a žiaci, ktorí môžu šikanovaniu napomáhať.

A to je podľa rezortu vážny problém. „Vyžaduje si jasné a systematické riešenia. Potrebujeme nástroje, ktoré školám, žiakom, rodičom a odborníkom pomôžu šikanovanie nielen riešiť, ale najmä mu predchádzať.“ 

Nová smernica okrem toho rozširuje aj spresňuje definíciu šikanovania na verbálne, fyzické, psychické a kyberšikanovanie. Do elektronického môžeme zaradiť všetky predchádzajúce formy šikanovania.

Podľa dokumentu sa však za šikanu nepovažuje jednorazový prejav násilia, agresie alebo nezhoda. V niektorých prípadoch však môže napĺňať skutkovú podstatu trestného činu, kedy môže byť šikanujúci starší ako 14 rokov trestne stíhaný za trestný čin. Ide o ublíženie na zdraví, vydieranie alebo nátlak.

Ilustračný obrázok, zdroj: Zdravoteka.sk

Smernica problém komplexne nevyrieši

Šikanovanie zo slovenských škôl pre nový dokument nevymizne. Podľa rezortu školstva je dôležitá súhra viacerých faktorov, ktorej súčasťou je najmä prevencia a komunikácia.

Smernica však po novom definuje agresora miernejším jazykom ako ,potenciálny šikanujúci‘. „Tento krok vychádza z poznatkov psychológov aj zahraničnej praxe. Ak je dieťa nálepkou stigmatizované, šanca na účinnú pomoc sa znižuje a môže spôsobiť ďalšie problémy. Smernica posilňuje aj informovanosť rodičov,“ pokračuje ministerstvo.

Podľa informácií rezortu školstva sú v pláne aj ďalšie opatrenia. Ide o aktualizáciu sprievodcu pre riešenie šikanovania, ale aj pilotný projekt anonymného nahlasovania šikanujúceho, kde ministerstvo testuje českú aplikáciu. Dostupná je aj v slovenčine a v Českej republike funguje už v stovkách škôl.

„Anonymný nástroj dáva žiakom bezpečný priestor, aby sa so svojimi obavami zverili bez hanby prostredníctvom digitálnej komunikácie,“ ozrejmuje ministerstvo.

Novinkou je aj materiál o prevencii a riešenia šikanovania, ktorý vypracoval Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie (VÚDPaP) v spolupráci s Národným inštitútom vzdelávania a mládeže (NIVAM). Ten o probléme šikanovania hovorí komplexnejšie a je určený aj pre školy, keď okrem iného poskytuje aj metodické a podporné materiály.