Smernica z roku 2018 bola podľa odborníkov z praxe už roky neaktuálna. Nahrádza ju nová, ktorá je platná od februára tohto roka. Po novom definuje všetkých účastníkov, nie len šikanovaného a šikanujúceho. Upravil sa aj pojem agresor.

„Šikanovanie v školách nie je problém, ktorý vyriešime jednou smernicou. Potrebujeme kombináciu prevencie, včasného riešenia a otvorenej komunikácie so žiakmi, rodičmi aj učiteľmi,“ povedal minister školstva Tomáš Drucker.
Smernica identifikuje už všetkých
Dokument z roku 2025 hovorí o všetkých účastníkoch. Okrem šikanovaného a šikanujúceho sa v ňom spomínajú aj svedkovia a žiaci, ktorí môžu šikanovaniu napomáhať.
A to je podľa rezortu vážny problém. „Vyžaduje si jasné a systematické riešenia. Potrebujeme nástroje, ktoré školám, žiakom, rodičom a odborníkom pomôžu šikanovanie nielen riešiť, ale najmä mu predchádzať.“
Nová smernica okrem toho rozširuje aj spresňuje definíciu šikanovania na verbálne, fyzické, psychické a kyberšikanovanie. Do elektronického môžeme zaradiť všetky predchádzajúce formy šikanovania.
Podľa dokumentu sa však za šikanu nepovažuje jednorazový prejav násilia, agresie alebo nezhoda. V niektorých prípadoch však môže napĺňať skutkovú podstatu trestného činu, kedy môže byť šikanujúci starší ako 14 rokov trestne stíhaný za trestný čin. Ide o ublíženie na zdraví, vydieranie alebo nátlak.

Smernica problém komplexne nevyrieši
Šikanovanie zo slovenských škôl pre nový dokument nevymizne. Podľa rezortu školstva je dôležitá súhra viacerých faktorov, ktorej súčasťou je najmä prevencia a komunikácia.
Smernica však po novom definuje agresora miernejším jazykom ako ,potenciálny šikanujúci‘. „Tento krok vychádza z poznatkov psychológov aj zahraničnej praxe. Ak je dieťa nálepkou stigmatizované, šanca na účinnú pomoc sa znižuje a môže spôsobiť ďalšie problémy. Smernica posilňuje aj informovanosť rodičov,“ pokračuje ministerstvo.
Podľa informácií rezortu školstva sú v pláne aj ďalšie opatrenia. Ide o aktualizáciu sprievodcu pre riešenie šikanovania, ale aj pilotný projekt anonymného nahlasovania šikanujúceho, kde ministerstvo testuje českú aplikáciu. Dostupná je aj v slovenčine a v Českej republike funguje už v stovkách škôl.
„Anonymný nástroj dáva žiakom bezpečný priestor, aby sa so svojimi obavami zverili bez hanby prostredníctvom digitálnej komunikácie,“ ozrejmuje ministerstvo.
Novinkou je aj materiál o prevencii a riešenia šikanovania, ktorý vypracoval Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie (VÚDPaP) v spolupráci s Národným inštitútom vzdelávania a mládeže (NIVAM). Ten o probléme šikanovania hovorí komplexnejšie a je určený aj pre školy, keď okrem iného poskytuje aj metodické a podporné materiály.