Cestujúci zaplatia poplatok vo vlaku, aj keď nebola na stanici otvorená pokladnica. Železničná spoločnosť Slovensko chce týmto krokom šetriť náklady a zvýšiť predaj cez internet a mobilnú aplikáciu.

„ZSSK zvyšuje dôraz na digitalizáciu svojich služieb, aby získala dodatočné výnosy, ušetrila náklady a prispela k ekológii,“ uvádza štátny dopravca na svojom webe.
Nižšie náklady
Servisné poplatky začnú platiť 15. marca. Jedno euro cestujúci zaplatia navyše, ak si zakúpia cestovný lístok na stanici. Poplatok tri eurá sa im pripočíta, ak si ho kúpia vo vlaku. A to aj napriek tomu, že na stanici nebola otvorená pokladnica. Pri online predaji sa nič nemení.
„Z pohľadu ministerstva tento postup schvaľujeme,“ povedala pre Záhorí.sk hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková. A práve s rezortom komunikovala Železničná spoločnosť Slovensko o zavedení poplatku.
„Finálne rozhodnutie reflektuje potrebu modernizácie, digitalizácie služieb a spravodlivejšieho rozdelenia nákladov medzi všetky formy predaja,“ povedal hovorca ZSSK Dominik Drevický.
Zatiaľ, čo podľa štatistík z posledných rokov stúpa využitie mobilnej aplikácie Ideme vlakom z 1,09 na 17,32 percenta, predaj v pokladniciach klesá – z 69,94 na 47,68 percenta. E-shop využíva približne 28 percent cestujúcich.
„ZSSK dlhodobo analyzovala náklady na jednotlivé predajné kanály a pripravovala opatrenia na efektívnejšie riadenie nákladov,“ pokračuje.

Nie všetci poplatok zaplatia
Prirážku k cestovnému lístku ale nezaplatia všetci cestujúci. Aj tu budú výnimky. „Rešpektujeme nižšiu mieru znalosti práce s internetom u staršej generácie a preto servisný poplatok nebudeme uplatňovať u seniorov pri kúpe cestovného lístka so 100-percentnou zľavou,“ hovorí generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.
Poplatok sa nebude týkať ani kúpy miesteniek, lôžok a ležadiel, cestovného za bicykel a batožinu, medzinárodných dokladov ani prolongácie režijných preukazov.
Predaj lístka v pokladnici stojí podľa štátneho dopravcu viac ako jedno euro, pri online predaji sú náklady nižšie ako 30 centov. „Každé euro získané alebo ušetrené digitalizáciou investujeme späť do zamestnancov, modernizácie vlakov a zlepšovania služieb,“ pokračuje Peter Helexa.

V Česku aj bez poplatku
„Zavedenie servisného poplatku je výsledkom interných analýz a riešenia špecifických podmienok slovenského železničného trhu,“ povedal hovorca ZSSK Dominik Drevický, keď každá krajina volí vlastné mechanizmy financovania dopravy a pokrytia nákladov na predaj.
V Českej republike takýto poplatok nemajú, ale podľa štátneho dopravcu podobné modely fungujú aj v zahraničí. Ako príklad uvádzajú Rakúsko, Nemecko, Veľkú Britániu a Francúzsko, kde majú cestujúci lacnejší lístok pri online nákupe.
V prípade inovácie a digitalizácie chce železničný dopravca v roku 2025 priniesť vylepšenú mobilnú aplikáciu, check-in check-out systém aj elektronické zľavové preukazy.
„ZSSK sa rozhodla pre jasne viditeľný poplatok za servis, aby cestujúci mali možnosť voľby – ak uprednostnia digitálny nákup, neplatia žiadne dodatočné poplatky. Tento model zároveň odráža reálne náklady spojené s prevádzkou predajných miest a zabezpečením obsluhy,“ dodáva hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Dominik Drevický.
