Večerné spoje z hlavného mesta nestoja v obci už takmer rok. Teraz však prichádza k ďalšej zmene. Dočasné riešenie sa mení na trvalé. Vlaky z Bratislavy v Sekuliach od apríla nezastavia vôbec.

„Zrušenie zastavovania vlakov v Sekuliach zásadne skomplikuje dopravu stovkám občanov, nielen z našej obce, ale aj z Borského Svätého Jura (Tomky), Kuklova a ďalších okolitých obcí,“ hovorí pre Záhorí.sk starosta Adrián Krajčír.
Z dočasného na trvalé
Vybrané spoje z Bratislavy pokračujú bez zastavenia v Sekuliach do Kútov od 15. apríla minulého roka. Dôvodom bol nedostatok výpravcov, a tak ŽSR pristúpili k obmedzeniu, keď bola stanica vo večerných a nočných hodinách obsadená len dozorcom výhybiek.
K zmene malo prísť po určitom čase, keď vyškolenie nového výpravcu podľa železničiarov trvá rok. Personálne poddimenzovaný stav je na železnici už roky. Podľa našich informácií navyše v poslednom čase podalo výpoveď hneď niekoľko pracovníkov.
„Napriek mnohým aktivitám, ktoré odbor riadenia ľudských zdrojov za posledné obdobie vyvíjal v snahe o zabezpečenie pracovníkov na miestach, kde najviac chýbajú, sa doteraz ŽSR nepodarilo získať všetky potrebné pracovné sily,“ povedala pre Záhorí.sk hovorkyňa Petra Lániková.
Starosta upozorňuje aj na nedostatočnú komunikáciu, keď takmer rok od prvých obmedzení obdržali od Železníc Slovenskej republiky jedinú oficiálnu odpoveď.
„Je to prejav absolútneho zlyhania v riešení personálnych problémov a zároveň dôkaz toho, že ŽSR volia najľahšiu cestu na úkor cestujúcich,“ pokračuje Krajčír.

Problém väčších rozmerov
Výpravcu po novom nahradí dozorca výhybiek počas celého dňa. V praxi bude jazda vlakov zabezpečená automatickou činnosťou staničného zabezpečovacieho zariadenia, keď stavanie vlakových ciest bude možné len po hlavných koľajach.
„Z dôvodu nedostatku potrebného počtu výpravcov, ako aj v záujme zabezpečenia dopravnej prevádzky v ostatných, dopravne dôležitejších staniciach – v ŽST Kúty, musia ŽSR zaviesť od 7. apríla v ŽST Sekule nepretržitú výluku dopravnej služby,“ hovorí Petra Lániková.
Komplikácie to podľa starostu spôsobí okrem študentov mnohým ďalším ľuďom. „Hlavným problémom však bude spojenie do takých miest ako Holíč, Skalica a Senica,“ hovorí Krajčír, ktorý upozorňuje na hľadanie dlhších a alternatívnych riešení spôsobu dopravy.
Sekule pritom hovoria, že problém nevyrieši ani parkovanie áut v najbližších staniciach: „Parkovanie pri železničnej stanici Kúty je už dnes absolútne nedostatočné, a presun ďalších cestujúcich do tejto stanice len prehĺbi chaos, rovnaká situácia je aj na zastávke Moravský Svätý Ján.“

Autobusy stačiť nebudú
Čiastočná náhrada za vlaky z Bratislavy existuje v podobe autobusovej linky 275 z Malaciek cez Veľké Leváre, Závod, Moravský Svätý Ján do Borského Svätého Jura. Nie však v takej kapacite a počtoch ako železnica.
„Linka neposkytuje priame spojenie so susednými Kútmi, kde je hlavný železničný uzol. Občania tak stratia jednoduchý a jediný spôsob, ako sa dostať na ďalšie vlakové spojenia do obce Kúty,“ upozorňuje starosta.
Sekule sú od Kútov vzdialené 5 minút jazdy vlakom, pričom iný priamy spoj neexistuje. Od apríla sa čas násobne predĺži. Paradoxom je podľa Adriána Krajčíra fakt, že sa Sekulčania dostanú do Trnavy rýchlejšie cez Bratislavu, než linkou z Kútov cez Senicu.

ŽSR: ide o bezpečnosť
Vlaky z Bratislavy do Kútov v Sekuliach nemôžu zastaviť pre výstup a nástup cestujúcich, nakoľko by podľa Železníc Slovenskej republiky každé zastavenie znamenalo bezpečnostnú kolíziu s jazdou vlaku z opačného smeru do Bratislavy.
„Z hľadiska zachovania bezpečnosti do tejto situácie vstupuje aj absencia mimoúrovňového prístupu, čo predstavuje riziko pri nástupe a výstupe cestujúcich,“ pokračuje Petra Lániková.
ZSSK má podľa hovorcu Dominika Drevického naďalej záujem zastavovať vlakmi v Sekuliach. Vzniknutá situácia je však podľa ich slov na strane ŽSR, preto rokujú s manažérom dopravnej infraštruktúry o možných riešeniach.
„V spolupráci s poslancami TTSK a ďalšími dotknutými samosprávami hľadáme riešenie, ktoré umožní zachovať plnohodnotnú železničnú dopravu v regióne. Požadujeme od ŽSR otvorený dialóg a reálne riešenia,“ hovorí obec.

Bez vlakov dlhšie
Dočasno-trvalý stav sa však podľa železníc tak skoro neskončí. „S nepretržitou výlukou dopravnej služby v ŽST Sekule sa zatiaľ počíta aj v grafikone vlakovej dopravy na roky 2025/2026,“ upresňuje Petra Lániková.
V praxi tak môžu byť cestujúci viac ako 1,5 roka bez akéhokoľvek železničného spojenia z Bratislavy, a to až do plánovaného začiatku modernizácie trate na úseku Malacky – Kúty, ktorá sa má začať v roku 2027.
Železnice Slovenskej republiky hovoria, že k téme naďalej prebiehajú rokovania s dopravcom, ako aj so zástupcami obce. Podľa Krajčíra sa však situácia zhoršuje bez dialógu a snáh o reálne riešenia.
„Podnikáme všetky dostupné kroky na zastavenie tohto rozhodnutia a budeme bojovať za dostupnú železničnú dopravu pre našich občanov,“ pokračuje starosta a podotýka, že namiesto prijatia opatrení na stabilizáciu personálu a zabezpečenie plynulého chodu stanice prišli ŽSR s riešením, ktoré znižuje dostupnosť verejnej dopravy.

Podľa slov obce vyvstávajú aj otázky týkajúce sa jej rozvoja, keď môže hroziť zastavovanie vlakov aj na iných miestach.
„ŽSR budú grafikon pripravovať s rezervou pre prípad, že sa podarí zastavovanie v ŽST Sekule obnoviť, a to v okamihu, keď sa personálna situácia zlepší,“ dodala hovorkyňa Petra Lániková.
„Verejná doprava nesmie byť obmedzovaná bez toho, aby sa hľadali udržateľné alternatívy,“ uzavrel starosta obce Sekule Adrián Krajčír.