Cesta do práce a školy je každodennou realitou väčšiny obyvateľov. Približne sedem percent z nich však žije v oblastiach, kde je vysoký stupeň ohrozenia dopravnou chudobou. Väčšina takých obcí je na strednom a východnom Slovensku. Výnimkou nie je ani Záhorie.

„Ohrozené sú aj obce, ktoré sa nachádzajú blízko okresného mesta, no majú k dispozícii nízky počet spojov verejnej osobnej dopravy, ako aj niektoré obce na západe Slovenska, kde je kľúčovým faktorom dlhý čas prepravy,“ píše Inštitút environmentálnej politiky.
Dominantné sú naďalej autá
Výdavky na dopravu podľa IEP rastú a nie každý má k nej rovnaký prístup. Priemerná domácnosť minie na dopravu 9 percent svojich výdavkov, čo je v priemere 574 eur na obyvateľa, chudobnejšia len približne dve percentá.
„V dôsledku rastu nákladov na prevádzku verejnej dopravy a investičného dlhu dochádza k znižovaniu obslužnosti a rušeniu menej využívaných liniek,“ upozorňuje Inštitút environmentálnej politiky.
Autá v doprave naďalej prevažujú a ich počet sa neustále zvyšuje. Podľa dát zo Štatistického úradu ich využíva na cestu do práce a školy 47 percent občanov. Chôdzu a bicykel využije 25 percent ľudí a verejnú osobnú dopravu len pätina.

Ohrozený je aj okres Malacky
Hoci na západe Slovenska je pokrytie verejnou dopravou najlepšie z celého Slovenska, aj tu môžeme nájsť obce, ktoré dopravnou chudobou trpia. V Trnavskom kraji je to 29 obcí, v Bratislavskom dve.

„Obyvatelia ohrozených obcí v okresoch Malacky a Senica cestujú do zamestnania alebo školy v priemere takmer hodinu,“ hovorí IEP, keď je faktorom práve čas prepravy. Príkladom je obec Studienka, ktorá je v stupni ohrozenia 8 z maxima 10.
„Viac ako 20 percent obyvateľov odtiaľ dochádza do Bratislavy. Obyvatelia majú zároveň k dispozícii 4 spoje do Bratislavy v ranných hodinách (medzi 6:00 a 9:00),“ pokračuje Inštitút environmentálnej politiky.
Cesta verejnou osobnou dopravou tu však trvá takmer dvojnásobne dlhšie oproti autu, čo môže viesť k vyšším nákladom. Situáciu neuľahčujú ani dopravné kolóny na diaľnici, ktorou linka zo Studienky do Bratislavy prechádza.
V stupni ohrozenia 8 sú však aj Sekule. Tie, paradoxne, ležia na hlavnej železničnej trati medzi Kútmi a Bratislavou. Od apríla ale prídu o polovicu spojov pre absenciu výpravcu v stanici. Cestovanie z hlavného mesta sa im tak výrazne predĺži aj pre neexistujúcu adekvátnu náhradu.