Servisný poplatok platí na železnici od polovice marca. Štátny dopravca odporúča nákup lístkov online. Už v minulosti pretrvával problém s cestovnými dokladmi najmä v Plaveckom Štvrtku, keď niektorí cestovali načierno. Výnimkou neboli ani slovné a fyzické útoky.

Elektrická jednotka radu 660 Panter, Ilustračné foto

„Povinnosťou každého cestujúceho je nastúpiť do vlaku s platným cestovným lístkom,“ uvádza hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Dominik Drevický.

Prevláda online predaj

Dlhé roky platilo, že nákup cestovných lístkov bol bez akéhokoľvek poplatku. Zmenilo sa to od 15. marca, keď euro navyše zaplatia cestujúci v pokladnici, vo vlaku až tri – a to bez ohľadu na to, či je v stanici otvorené predajné miesto.

„Prvotné čísla ukazujú, že čoraz viac cestujúcich využíva samoobslužné kanály, teda aplikáciu IDeme vlakom a e-shop ZSSK. Aktuálne týždenne využíva online nákup viac ako 60 percent cestujúcich,“ povedal pre Záhorí.sk hovorca štátneho dopravcu Dominik Drevický.

Železničná spoločnosť online predaj komunikuje ako výhodnejší a rýchlejší nákup bez čakania v rade. Samotná aplikácia je však často nedostupná, keď prebieha odstávka systému.

Celkový predaj lístkov podľa ZSSK stagnuje. „Na začiatku tohto roka evidujeme mierny pokles počtu predaných cestovných lístkov na trati Kúty – Malacky – Bratislava v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka,“ pokračuje. Mierny nárast zaznamenávajú od marca.

Ilustračný obrázok, zdroj: ZSSK

ZSSK: Bezpečnostná služba je doplnkovým nástrojom

Medzi Malackami a Plaveckým Štvrtkom pretrvával problém s cestovnými dokladmi aj v minulosti, keď niektorí občania cestovali tento krátky úsek načierno. Lístok si môžu kúpiť aj u vlakvedúceho za poplatok 3 eurá. Nie však vždy.

„Pripomíname, že v tomto prípade musia cestujúci vlakvedúceho aktívne vyhľadať a oznámiť mu, že nemajú lístok a chcú si ho kúpiť, inak im hrozí sankcia podľa Prepravného poriadku ZSSK,“ upozorňuje Dominik Drevický. Pokuta je v tomto prípade 40 eur.

Samotného vlakvedúceho na linke S20 medzi Bratislavou a Kútmi často sprevádza aj súkromná bezpečnostná služba.„Telové kamery, ktoré sme zaviedli v máji 2024, nevnímame ako náhradu za SBS, ale ako doplnkový bezpečnostný nástroj,“ argumentuje štátny dopravca.

Podľa poskytnutých údajov došlo k poklesu incidentov o 12 percent, podľa Dominika Drevického slúžia aj ako prevencia.

„SBS a telové kamery majú odlišné úlohy a navzájom sa dopĺňajú. Kým kamery dokumentujú priebeh situácií a pôsobia preventívne, SBS zabezpečuje priamy zásah v teréne, keď je to potrebné,“ podotýka.

Od začiatku roka môžu navyše cestovať vlakmi zadarmo aj príslušníci Policajného zboru SR, tí sú podľa ZSSK oprávnení zasiahnuť aj mimo služby. „Bezpečnosť cestovania zvyšujeme systematicky a v súčinnosti s viacerými nástrojmi a partnermi,“ dodáva hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Dominik Drevický.

Ilustračný obrázok, zdroj: ZSSK