Ministerstvo dopravy v polovici apríla vybralo firmu, ktorá zanalyzuje mosty na cestách I. triedy. Mnohé z nich sú v zlom až nevyhovujúcom stave. Mosty na cestách nižších tried majú pod správou samosprávne kraje. Ich stav je podľa žúp lepší než tie, ktoré spravuje štát.

„Slovenská správa ciest spravuje 1 772 mostov, z toho v zlom, veľmi zlom alebo havarijnom stave ich je 857,“ uviedlo ministerstvo dopravy v tlačovej správe.
Poradenská firma má vypracovať štúdiu realizovateľnosti a určiť kritériá, podľa ktorého sa budú vyberať mosty na opravu.
Kraje: Systematické prehliadky aj milióny
Zatiaľ, čo je v troch najhorších kategóriách vyše 800 mostov pod správou SSC, v Bratislavskom a Trnavskom kraji je to minimum. Župy argumentujú kontinuálnosťou a miliónovými investíciami.

„BSK každý rok vykonáva prehliadku svojich mostov internými odbornými zamestnancami, nakoľko sú v dopravnom systéme prioritou,“ povedala pre Záhorí.sk hovorkyňa Bratislavského samosprávneho kraja Lucia Forman.
Trnavský kraj podľa hovorcu Petra Kováčika plánuje v roku 2025 vynaložiť na rekonštrukciu mostov 8,5 milióna eur. „Okrem toho sa bude TTSK usilovať o získanie financovania na rekonštrukcie mostov aj z prostriedkov eurofondov.“

Opravy majú pokračovať
Bratislavský kraj v súčasnosti nemá ani jeden most v havarijnom stave. Podľa BSK ide o systematický postup. „Na základe prehliadky sa realizuje diagnostika vybratých mostov a podľa toho sa plánujú následné opravy v rozsahu približne 4 milióny ročne,“ pokračuje Lucia Forman
V rekonštrukciách plánuje pokračovať aj susedný Trnavský kraj, kde plánujú v najbližších rokoch opravovať 13 mostov. „Ide napríklad o dva mosty medzi Holíčom a Skalicou, most cez kanál pri Trstenej na Ostrove, či most v miestnej časti obce Cífer Jarná,“ upresňuje Peter Kováčik.
Kraj podľa slov hovorcu každoročne vyčleňuje zdroje aj na projektovú prípravu pre ďalšie roky. „Aj napriek obrovskému investičnému dlhu, ktorý zanechal štát krajom bez adekvátnej finančnej injekcie, je naším cieľom udržať tempo obnovy cestnej infraštruktúry,“ dodáva.
Trnavský kraj tak v roku 2024 zmodernizoval 14 úsekov ciest naprieč celým krajom a investoval vyše 7,5 milióna eur.

Stav mostov sa postupne zhoršuje
Hoci samosprávne kraje investujú milióny do opráv, stále viac ich spadá do horších kategórií. Bratislavská župa nemá žiadny most v havarijnom stave, 27 ich je však vo veľmi zlom a 23 v zlom stave. V prvých troch stupňoch je 16 mostov, bezchybný je len jeden. Vyplýva to z údajov Cestnej databanky SSC za roky 2005 až 2023.
Trnavská župa spravuje vyše dvakrát viac mostov ako Bratislavský kraj. V havarijnom stave ich je 10. Bezchybných je 9 mostov, zatiaľ čo najviac ich je v uspokojivom a zlom stave, viac ako 250.