Zlý stav tratí a dopravnej infraštruktúry či podfinancované železnice. Taký je aktuálny stav koľajovej dopravy, ktorú majú na starosti Železnice Slovenskej republiky. Posledné týždne však priniesli jednu zmenu.

„Brúsna kampaň bude prebiehať postupne v etapách, a to od západu smerom na východ Slovenska. Aj preto prvé brúsne práce začali v obvode oblastného riaditeľstva Trnava,“ ohlasovali začiatkom roka ŽSR. Odhadovaná cena prác mala byť približne 749-tisíc eur.
Vybrúsili stovky kilometrov tratí
Brúsenie koľajníc štátny správca infraštruktúry ohlasoval ako nutnosť, nakoľko sa ním odstránia povrchové chyby koľajníc a výhybiek. Okrem toho sa vďaka tomu znižuje riziko vykoľajenia vlakovej súpravy a predlžuje životnosť koľajníc.
S prácami začali Železnice ešte koncom januára na západnom Slovensku, vrátane úseku Devínska Nová Ves – Bratislava-Lamač. Práve tu realizovali ŽSR na jeseň minulého roka kompletnú výmenu oboch traťových koľají vrátane prečistenia koľajového lôžka.
Zároveň to bola jediná časť trate, ktorú spoločnosť TSS Grade vybrúsila na Záhorí. Jedným z dôvodov bola aj začínajúca modernizácia hlavného koridoru z Bratislavy do Kútov. Úseky bližšie k českej hranici tak namiesto brúsenia čaká kompletná výmena.
„Stovky kilometrov tratí a desiatky výhybiek prešli špeciálnou údržbou, ktorá prispela k zvýšeniu bezpečnosti, plynulosti a komfortu železničnej dopravy na celom Slovensku,“ hovoria Železnice Slovenskej republiky.

Kampaň po celom Slovensku
Práce prebiehali kontinuálne po celej republike. V prípade Oblastného riaditeľstva Trnava išlo o výluky medzi januárom a marcom.
„Údržba prebiehala podľa plánu na koridorových tratiach formou opravného brúsenia. Celkový plán brúsenia koľají a výhybiek sa nám podarilo úspešne naplniť,“ povedal riaditeľ OR Trnava Ivan Sovič.
Okrem brúsnej kampane ŽSR avizovali aj tzv. defektoskopickú. Ide o diagnostické vozidlo, ktoré komplexne analyzuje železničný zvršok – koľajnice.
„Momentálne sa výsledky spracovávajú a po ich vyhodnotení budú odovzdané Oblastným riaditeľstvám. Zatiaľ bolo identifikovaných 428 chýb, ktoré boli klasifikované podľa stupňa závažnosti,“ hovoria Železnice Slovenskej republiky.
Konkrétny stupeň závažnosti umožňuje plánovať opravy vrátane zdrojov podľa technického stavu. Niektoré chyby sa podľa ŽSR na mieste nepotvrdili.
„Pre nás, ktorí meranie spracovávame, to znamená, že musíme nastaviť citlivosť filtrov, ktorá indikuje chyby na nižšiu úroveň,“ povedal riaditeľ Výskumného a vývojového ústavu železníc Ján Urda.
Meracie prístroje tak podľa Ústavu zachytili aj najmenšie odchýlky, ktoré po následnej kontrole nepredstavovali riziko pre železničnú prevádzku. „Naším cieľom je nielen včasne odhaliť potenciálne riziká, ale zároveň minimalizovať aj falošné poplachy,“ dodal Ján Urda.
