Stav mostov sa na Slovensku každoročne zhoršuje. Výnimku tvoria len tie na diaľniciach. Najnovším príkladom je sobotný pád rímsy pri Brodskom na železničnú trať. Tá navyše prechádza modernizáciou. Výluka železničnej dopravy sa tak predĺži najmenej o jeden deň.

Časť mostnej rímsy na železničnej trati, zdroj: ŽSR

„Na základe technického posúdenia bolo identifikované, že pre bezpečné pokračovanie rekonštrukčných prác na mostnom objekte je nevyhnutné odstránenie mostnej rímsy na ľavej strane mosta,“ uviedla pre Záhorí.sk hovorkyňa ŽSR Petra Lániková.

Výluka vlakov mala pôvodne trvať do utorňajšieho popoludnia, pre technický zásah sa ju však dotknuté strany rozhodli predĺžiť do stredy 4. júna do 18:00. 

„Toto rozhodnutie bolo prijaté s cieľom minimalizovať možné riziká, zaručiť bezpečnosť všetkých zúčastnených strán a plynulé pokračovanie stavebných prác,“ pokračujú Železnice.

Technický stav bol veľmi zlý

Most M6525 na ceste I. triedy vedie ponad železničnú trať a je z roku 1967. V roku 2023 bola podľa informácií Slovenskej správy ciest vykonaná jeho celková diagnostika. Z tej vyplynulo, že most je v šiestom stupni – vo veľmi zlom stave.

„Zostatková životnosť bola vypočítaná na 4 až 5 rokov. Príčiny kolapsu rímsy zisťujeme,“ uviedla hovorkyňa SSC Jana Lukáčová.

Mostná rímsa v sobotu spadla priamo na železničnú trať, čo čiastočne poškodilo aj trakčné vedenie. Úsek bol však mimo prevádzky a prebiehala na nej výluka pre pokračujúcu modernizáciu trate k českým hraniciam.

„Ďalšie kroky Železnice Slovenskej republiky úzko koordinujú aj so Slovenskou správou ciest,“ povedala hovorkyňa ŽSR Petra Lániková.

Foto: čitateľ Záhorí.sk Z.P.

Most by pre Brodské spôsobil komplikácie

Na otázku, či nebolo podľa starostu obce Vladimíra Kocúra zo strany štátu potrebné zaoberať sa stavom mostov už skôr, odpovedal, že sa necíti byť kompetentný túto situáciu hodnotiť.

Faktom však je, že len začiatkom mája rezort dopravy ohlasoval prípravu PPP projektu na opravu, výstavbu a prevádzku vybraných mostov na cestách I. triedy, keď vyššie stovky z nich sú v zlom technickom stave.

„Stav mostov na Slovensku sa dlhodobo zhoršuje, a preto ministerstvo pracuje na tom, aby čo najskôr spustilo projekt opravy mostov na cestách I. triedy,“ povedala pre Záhorí.sk hovorkyňa rezortu dopravy Petra Poláčiková.

Obec Brodské jednu uzáveru mosta v nedávnej dobe už zažila. V januári tohto roka prišlo pre havarijný stav k vylúčeniu premávky na hraničnom moste Brodské – Lanžhot.

„Ak by prišlo k uzavretiu mosta, spôsobilo by to určite veľké komplikácie nielen naším obyvateľom, ale určite aj obyvateľom vedľajších obcí,“ hovorí starosta Brodského Vladimír Kocúr, ktorý zatiaľ nemá informácie o tom, že by sa uvažovalo o uzávere mosta.

Počas pádu bola na trati pravidelná výluka železničnej dopravy, zdroj: ŽSR

Čakajú na statický posudok

Podľa slov hovorkyne SSC Jany Lukáčovej spolupracujú so ŽSR na odstránení mostnej rímsy na druhej strane cesty. „Nasledovať bude statický posudok, ktorý určí ďalší postup. Výsledky by mali byť k dispozícii v priebehu niekoľkých dní.“ 

Žalostný stav mostov si uvedomuje aj ministerstvo dopravy, ktoré nedávno vysúťažilo spoločnosť na riešenie problému. Tá má zanalyzovať formu opráv mostov a navrhnúť, ako pri nich postupovať, aj to, koľko sa ich ročne má opraviť a za akú sumu.

Most pri Brodskom aktuálne funguje v obmedzenom režime a jeho ďalší stav závisí od statického posudku. „Rezort aktuálne analyzuje možnosti, ako riešiť situáciu na moste pri Brodskom,“ pokračuje Petra Poláčiková.

Bežné prehliadky mostov sa vykonávajú raz ročne, hlavné raz za 2 až 6 rokov. Závisí to od stavebno-technického stavu. Okrem toho SSC robí aj mimoriadne a kontrolné prehliadky.