Modernizácia medzinárodnej trate z Devínskej Novej Vsi po hranicu s Českom mala byť hotová už v roku 2023. Stavbu však od jej podpisu sprevádzajú najrôznejšie komplikácie. Ministerstvo dopravy teraz tvrdí, že sa prestavba pohne rýchlo vpred. Železnice od rezortu životného prostredia dostali dôležitý dokument.

Pandémia Covid-19, vojna na Ukrajine či kríza so stavebným materiálom. To sú jedny z výhovoriek, prečo modernizácia kľúčovej železničnej trate mešká.
„Ohlasujeme ukončenie posudzovania vplyvu na životné prostredie, ktoré následne umožní ministerstvu, respektíve Železniciam, spustiť proces povoľovania aj v rámci stavebného konania. Úsek spojí Českú republiku a Slovensko vlakmi, ktoré pôjdu rýchlosťou 200 kilometrov za hodinu,“ uviedol minister životného prostredia Tomáš Taraba.
Rozklady v katastri Plaveckého Štvrtka zamietli
Modernizácia trate na Záhorí je rozdelená na viacero úsekov. Aktuálne sa pracuje medzi Kútmi a štátnou hranicou s Českou republikou a medzi Zohorom a Devínskym Jazerom. Robotníci sa majú následne presunúť aj na úsek Zohor – Malacky.
Práve posledná spomínaná časť robila Železniciam aj ministerstvu problémy, keď sa objavovali námietky obyvateľov najmä v katastri obce Plavecký Štvrtok. O tejto téme sme informovali už v septembri minulého roka.
Najväčšie komplikácie sa však týkali samotného železničného prejazdu v centre Plaveckého Štvrtka, kde sa viedol spor o podobe križovania trate. Rezort životného prostredia však rozkladom, ktoré podali obyvatelia, nevyhovel.
„Podarilo sa nám opäť odkliať čiastočne zakliatu výstavby tejto strategickej železnice. Nie je to ešte vydanie stavebného povolenia, nie je to ani územné rozhodnutie. Blokovalo to však povoľovacie procesy na celej tejto trati,“ povedal minister dopravy Jozef Ráž.

Práce už koncom roka
Podávatelia v rozklade namietali, že v aktuálnej projektovej dokumentácii sú okrem stavebných objektov, ktoré sú súčasťou oznámenie o zmene aj iné nové stavebné objekty. Podľa rozhodnutia išlo napríklad o podchod pri železničnej zastávke.
Podľa Jozefa Ráža majú obyvatelia právo na námietky, často však kladú vlastný záujem nad záujem spoločnosti. „Pri tejto trati je to dokonca záujem Európskej únie.“
Aktuálne by sa tak tempo prác mohlo podľa rezortu dopravy zrýchliť, v úseku Zohor – Malacky by robotníci mali začať už koncom tohto roka. Výluky, ktoré prebiehajú v stanici Zohor a priľahlom obvode trate, majú trvať minimálne do konca roka 2026.
Celá trať však mala byť hotová už pred dvoma rokmi. Nový termín dokončenia, vrátane úseku z Malaciek do Kútov, ktorý nie je ešte ani vysúťažený, je koniec roka 2029.
