Po zmodernizovanom železničnom koridore z Devínskej Novej Vsi po hranicu s Českom mali vlaky jazdiť už pred dvoma rokmi. Práce v posledných mesiacoch pokračujú podľa nového harmonogramu. Boli sme sa pozrieť, ako to vyzerá na stavenisku prvého úseku s maximálnou rýchlosťou 200 kilometrov za hodinu.

Trať na Záhorí z Devínskej Novej vsi cez Zohor a Malacky až po hranicu s Českou republikou sprevádzajú od začiatku rôzne komplikácie. Od chýbajúcich povolení, pandémiu Covid-19 až po vojnu na Ukrajine. Stavbu čiastočne urýchlilo až vyhlásenie za strategickú investíciu štátu.
Stavenisko v Zohore
Projekt modernizácie je rozdelený na viacero častí, najvýraznejšie zmeny možno badať práve v stanici Zohor, kde stavbári pokračujú podľa slov Železníc načas. Práce prebiehajú aj v Devínskom Jazere, kde demontujú jedno z nástupíšť aj koľaje.
„Prvé štyri koľaje z pohľadu cestujúceho boli vytrhané a boli tu zabaranené štetovnice, ktoré slúžia v podstate ako stabilizačný ochranný prvok pre účel výkopu jamy pre budúci podchod pre cestujúcich,“ uviedla hovorkyňa ŽSR Petra Lániková.

Okrem samotného výkopu prebiehajú v stanici práce na odvodnení trate aj postupná inštalácia trakčných stĺpov a nového trolejového vedenia. Pôvodné už stavbári odstránili medzi Devínskym Jazerom a Zohorom nad druhou koľajou.
„Súčasne z dôvodu výlukovej činnosti a stavebných prác napríklad v stanici Zohor je potrebné počítať aj s dočasným nepohodlím cestujúcich, nakoľko v priestoroch stanice je zvýšený hluk, obmedzený pohyb, ale aj prístup k priestorom stanice,“ hovoria ŽSR.
Ten je aktuálne na začiatku júna len jeden a to pri výpravnej budove Železníc. Druhý prístup k nástupištiam bol uzatvorený pre posun v prácach.

Prejazdy nahradia nadjazdy
S obmedzením musia počítať okrem cestujúcich vlakmi aj motoristi, ktorým sa koncom apríla uzavrel železničný prejazd na ceste medzi Zohorom a Stupavou. Nahradiť ho má na rovnakom mieste nadjazd. Autobusy a autá sú tak odklonené na obchádzkové trasy.
„Všetky existujúce železničné priecestia sa zrušia bez náhrady alebo sa nahradia mimoúrovňovým križovaním železničnej trate, a to formou cestného nadjazdu alebo podjazdu,“ pokračuje Petra Lániková.

Podľa slov Železníc slovenskej republiky sa najbližšie uzavrie železničný prejazd priamo v obci Zohor, a to od mája 2026, ktorý taktiež nahradí nadjazd. „V spomínanom období plánujeme uzatvoriť aj železničné priecestia v Devínskom Jazere a pri ,čučoriedkovej farme‘, ktoré budú nahradené spoločným nadjazdom.“
Samotný cestný nadjazd na ceste medzi Zohorom a Stupavou má byť hotový do konca roka 2025. V rovnakom termíne majú stavbári dokončiť aj podchod v stanici.
Práve od prác na nadjazde závisia aj ďalšie uzávery, keď je kľúčové jeho dokončenie pre presmerovanie dopravy.
