Štátny dopravca žiada ministerstvo dopravy dočasne obmedziť 39 regionálnych liniek po celom Slovensku. Argumentuje nižšou vyťaženosťou počas letných prázdnin, čerpaním dovoleniek či stabilizáciou prevádzky. O návrhu redukcie spojov však nevedeli ani samosprávne kraje.

„Navrhované opatrenie sa týka obdobia od 29. júna do 30. augusta 2025 a je zamerané na zohľadnenie očakávaného poklesu dopytu po cestovaní, ako aj na optimalizáciu personálnych a prevádzkových kapacít počas dovolenkového obdobia,“ uviedol štátny dopravca.
Ministerstvo vyjadrilo prvotne nesúhlas
Prázdninové obmedzenia vlakov sú bežné cez jarné prázdniny a na prelome kalendárnych rokov. ZSSK však po prvý raz prichádza so žiadosťou, aby boli zredukované spoje aj cez letné prázdniny.
Letná úprava grafikonu, ktorú predložila Železničná spoločnosť Slovensko, zatiaľ nie je schválená. Ministerstvo dopravy SR v prvotnej reakcii vyjadrilo nesúhlas s navrhovaným rozsahom dočasného obmedzenia regionálnych vlakov počas letných prázdnin, hovorí odbor komunikácie.
Konkrétne má ísť o redukciu vlakov až na 39 regionálnych linkách po celom Slovensku, výnimkou nie sú ani vyťažené spoje v okolí hlavného mesta. O ktoré vlaky má ísť, zatiaľ nie je známe, štátny dopravca tieto informácie nezverejnil.
Definitívne stanovisko k žiadosti ZSSK nemá ani ministerstvo dopravy. „V súčasnosti posudzujeme vplyv návrhu na ekonomiku spoločnosti a mobilitu obyvateľstva,“ povedala pre Záhorí.sk hovorkyňa rezortu Petra Poláčiková.

Kraje sú proti
Vlaky sú nosným prostriedkom verejnej dopravy na Slovensku a na mnohé linky sú naviazané aj regionálne autobusy. S tým majú problém kraje, ktorým podľa vyjadrení chýbajú potrebné informácie.
„Župa listom oslovila ministra dopravy SR s vyjadrením nesúhlasu k znižovaniu rozsahu a kvality vlakovej dopravy na území Trnavského kraja a zároveň so žiadosťou o včasnú komunikáciu plánovaných zmien a zámerov zo strany MD SR, ŽSR a ZSSK,“ povedal hovorca TTSK Peter Kováčik.
„Na konci mája sme ako organizátor dostali informáciu o tom, že je možné, že príde k redukcii na niektorých vlakových linkách v rámci SR z dôvodu nedostatku personálu a finančných prostriedkov,“ uviedla BID.
Prehodnotenie návrhu štátneho dopravcu bude žiadať aj Bratislavská integrovaná doprava, keď sú regionálne autobusy IDS BK nastavené na princípe taktového grafikonu. Ten je postavený na nosnej železničnej doprave.
„Tým, že nám na jednotlivých tratiach vypadne časť vlakov, ku ktorým sú vytvorené systémové prípoje autobusovými linkami, budú mať cestujúci výrazne skomplikované jednotlivé spojenia a príde k nerovnomernému rozloženiu dopytu po autobusových spojoch,“ argumentuje BID.
K redukcii sa negatívne stavia aj Trnavská župa. „Uvedené opatrenie však znamená, že sa cestujúcim v daných územiach s obmedzenou železničnou dopravou jednoznačne sťaží cestovanie za prácou,“ pokračuje Peter Kováčik.

Optimalizácia prevádzky
Na Záhorí má podľa návrhu prísť k redukcii na linke Kúty – Senica – Trnava, v akom rozsahu však nie je známe. Obmedzeniam by sa mala vyhnúť linka Kúty – Malacky – Bratislava, na ktorej je už dlhšie výlukový grafikon. Dôvodom je modernizácia trate.
„Napriek nášmu apelu na ZSSK nám nebolo vyhovené. 6. júna bol Trnavský kraj zo strany ZSSK informovaný o žiadosti, ktorá sa týka obmedzenia spojov počas letných prázdnin. Toto obmedzenie sa týka 39 liniek, z toho 3 aj Trnavského kraja,“ dodal hovorca TTSK Peter Kováčik.
Podľa ZSSK je jedným z dôvodov redukcie prispôsobenie rozsahu premávky očakávanému letnému poklesu dopytu. Ďalšie hovoria o vytvorení podmienok na čerpanie zákonných dovoleniek zamestnancov či údržbu vozidlového parku. Obmedzenia však môžu súvisieť aj konsolidáciou, ktorú odbor komunikácie taktiež spomína.
Oficiálne stanovisko o návrhu redukcie dostala Bratislavská integrovaná doprava v piatok 6. júna. „Avšak stále bez informácie o tom, ktorých konkrétnych vlakov. Bez tejto informácie sme v situácii, že nevieme prijať akékoľvek opatrenia v regionálnej autobusovej doprave,“ hovorí BID.
Rokovania podľa štátneho dopravcu pokračujú a výsledky by mali byť známe v najbližších dňoch. Hoci menej vlakov jazdilo cez prázdniny aj v minulosti, súčasný návrh nemá obdobu. Navyše, letných prázdnin sa obmedzenia väčšinou netýkali.
„Ide o štandardný spôsob sezónneho prispôsobenia dopravy, aj keď rozsah aktuálneho návrhu je väčší a zohľadňuje aj prevádzkové a personálne dôvody,“ dodal odbor komunikácie.
