O žiadosti, ktorou chcel štátny dopravca obmedziť vlaky počas leta, nevedeli začiatkom júna ani samosprávne kraje. Rezort dopravy po diskusii návrh Železničnej spoločnosti Slovensko odmietol schváliť. Argumentuje mobilitou cestujúcich do práce.

„Nepovolíme to ZSSK, aby to mohli urobiť,“ povedal minister dopravy Jozef Ráž.
Dovolenky pre zamestnancov či údržba vlakov
Štátny dopravca žiadal rezort dopravy o letné obmedzenie spojov na 39 linkách po celom Slovensku. Menej vlakov malo jazdiť aj na Záhorí na linke Kúty – Senica – Trnava. Opatrenie malo platiť od 29. júna do 30. augusta, teda v čase školských prázdnin.
„Je zamerané na zohľadnenie očakávaného poklesu dopytu po cestovaní, ako aj na optimalizáciu personálnych a prevádzkových kapacít počas dovolenkového obdobia,“ uviedla v tlačovej správe začiatkom júna ZSSK.
Medzi ďalšie dôvody, ktoré štátny dopravca spomínal, bola stabilizácia prevádzky či priestor pre údržbu vozidiel. Tie sa často počas letných mesiacov kazia pre vysoké teploty vzduchu a následne spoje dopravca odrieka.
„Prešli sme si s kolegami konkrétne vlaky a konkrétne časy. Potom sme to starostlivo zvážili a zavrhli to,“ povedal minister dopravy Jozef Ráž.

Rezort: Aby to dávalo zmysel, museli by zrušiť vlaky ľudom do práce
O návrhu nevedeli pôvodne ani samosprávne kraje, a to len tri týždne pred začiatkom letných prázdnin. Župy odmietali redukciu vlakov aj z dôvodu, že sú na ne naviazané autobusové prípoje.
„Uvedené opatrenie však znamená, že sa cestujúcim v daných územiach s obmedzenou železničnou dopravou jednoznačne sťaží cestovanie za prácou,“ povedal začiatkom týždňa pre Záhorí.sk hovorca TTSK Peter Kováčik.
Podobne o probléme hovorila aj Bratislavská integrovaná doprava, keď majú vlaky v regióne systémové prípoje. „Príde k nerovnomernému rozloženiu dopytu po autobusových spojoch.“
Samotná redukcia by však podľa ministra dopravy musela byť výraznejšia na to, aby v čase konsolidácie štátny dopravca ušetril nielen personál, ale aj finančné prostriedky.
„Tak, aby to dávalo ZSSK zmysel, museli by zrušiť aj vlaky, ktorými ľudia chodia do práce. V lete možno síce študenti nechodia, ale ľudia do práce chodia,“ pokračuje Jozef Ráž, podľa ktorého by za leto dopravca ušetril dva milióny eur.
Železničná spoločnosť Slovensko tak bude musieť teraz podľa rezortu hľadať úspory v rozpočte. „Bavili sme sa o tom, že si generálny riaditeľ bude musieť spraviť revíziu nákladových a dodávateľských zmlúv. Budeme uvažovať aj s tým, že ZSSK dostane z ministerstva časť rozpočtu,“ uzavrel minister dopravy Jozef Ráž.
