Testovanie tento rok absolvovalo vyše 49-tisíc žiakov na 1 653 školách. Priemerná úspešnosť testu z matematiky bola 54,7 percenta, zo slovenského jazyka a literatúry 60 percent. V porovnaní s predchádzajúcim školským rokom sú priemerné výsledky o približne percento nižšie.

Ilustračný obrázok, zdroj: NIVAM

Testovanie 9 prinieslo opätovné regionálne rozdiely, keď najlepšie výsledky zaznamenali bratislavské okresy, Banská Bystrica či Košice. Najhoršie na tom bolo južné a východné Slovensko. Výsledky sú dostupné na stránke NIVAM.

Záhorie pod celoslovenským priemerom

Žiaci z okresov na Záhorí s výsledkami zaostali za celonárodným priemerom. V teste zo slovenčiny boli priemerné výsledky porovnateľné. Najlepší bol okres Senica (58,9 percenta), Malacky (58,6 percenta) a Skalica (57,7 percenta).

Priemerná úspešnosť testu z matematiky bola najlepšia v okrese Malacky (56,6 percenta). Nasledujú Senica (55,3 percenta) a Skalica (54,7 percenta).

Okresy na Záhorí sa v porovnaní so všetkými slovenskými okresmi umiestnili v druhej polovici tabuľky.

Ak sa pozrieme na minuloročné testovanie deviatakov, v teste zo slovenského jazyka a literatúry, ako aj matematiky bol najlepší okres Malacky. Tento rok si polepšil len okres Senica, ktorý mal v oboch testoch vyššie percento než v školskom roku 2023/2024. Malacky aj Skalica klesli približne o jeden až dva percentuálne body.

Dáta ukazujú, že na celom Slovensku bolo 101 žiakov, ktorí dosiahli 100-percentnú úspešnosť v oboch testoch. V Bratislavskom kraji ich bolo 20, v Trnavskom 7.

Ilustračný obrázok, zdroj: Školské.sk

Rezort: Chceme postupne znižovať regionálne rozdiely

Priemerné výsledky z testovania v celkovom súčte ukazujú, že v teste z matematiky boli úspešnejší chlapci (59,7 percenta), dievčatá dosiahli 55,1 percenta. Pri slovenskom jazyku a literatúre sú čísla opačné. Lepšie boli dievčatá (62,6 percenta), chlapci získali priemerne 57,5 percenta.

Najúspešnejším krajom v testoch zo slovenského jazyka a literatúry, ako aj matematiky boli Bratislavský, Žilinský a Trenčiansky kraj. Naopak najhoršie na tom boli Banskobystrický, Košický a Prešovský kraj.

„Výsledky Testovania 9 opäť potvrdili, že sociálne zázemie má zásadný vplyv na výsledky žiakov. Preto intenzívne pracujeme na tom, aby všetky deti – bez ohľadu na to, v akom regióne alebo podmienkach vyrastajú – dostali šancu na kvalitné vzdelanie,“ povedal minister školstva Tomáš Drucker.

Podľa ministerstva školstva by mala pomôcť aj zmena spôsobu vyučovania matematiky a dvojúrovňová maturita z tohto predmetu, ktorú v uplynulých dňoch rezort oznámil.

„Ministerstvo školstva postupne zavádza povinné vzdelávanie od čo najútlejšieho veku, realizuje národné projekty podporujúce inklúziu, desegregáciu, ruší dvojzmenné prevádzky a zvyšuje kapacity materských i základných škôl,“ dodal rezort školstva.