Namiesto aktuálnej polohy vlaku zaseknutý text, neaktuálne informácie až po čiernu obrazovku s chybami či kódmi. Tak vyzerajú mnohé displeje vo vlakoch Železničnej spoločnosti Slovensko. Problém chce riešiť modernizáciou informačného systému.

Ilustračný obrázok, zdroj: VagonWEB / Ondřej Lakatoš

Už začiatkom mája zverejnila ZSSK zmluvu o dielo na vytvorenie prototypu informačného systému za 429-tisíc eur. Súčasťou dokumentu je aj realizácia, zabezpečenie a vyhodnotenie pilotnej prevádzky počas tridsiatich pracovných dní.

Poschodové súpravy bez informácií

Elektrické dvojpodlažné jednotky radov 671 a 951 prevádzkuje Železničná spoločnosť Slovensko od roku 2011. Hoci je to z pohľadu koľajových vozidiel relatívne stále nízky vek, vnútorný informačný systém je na tom horšie.

Mnohé z obrazoviek sú zaseknuté a neukazujú aktuálne informácie o polohe vlaku. Výnimkou často nie je ani čierna obrazovka s kódmi, tzv. bootovací displej. Okrem obrazoviek sú v súpravách aj klasické LED panely, ktoré informujú o čase, linke a najbližšej zastávke.

„ZSSK plánuje modernizáciu informačných systémov v elektrických jednotkách radov 951 a 671. Cieľom je zabezpečiť funkčný, spoľahlivý a jednotný systém zobrazovania cestovných informácií,“ povedala pre Záhorí.sk riaditeľka odboru komunikácie Jana Pôbišová.

Práve prototyp nového informačného systému sa má testovať v poschodových jednotkách radu 671 aj v dieselových vlakoch radu 861.

„Modernizácia sa týka nielen výmeny alebo opravy nefunkčných displejov, ale aj celkového zlepšenia používateľského komfortu,“ pokračuje Jana Pôbišová, podľa ktorej je tento proces súčasťou dlhodobej stratégie zvyšovania kvality služieb pre cestujúcich.

Jeden z nefunkčných displejov v elektrickej poschodovej jednotke radu 671 (foto: Záhorí.sk)

Zjednotenie systému aj jeho oprava

Štátny dopravca podpísal okrem zmluvy o vytvorení prototypu nového informačného systému aj dokument o poskytovaní služieb. Podľa zmluvy za 402-tisíc eur ide o záručnú a pozáručnú servisnú podporu informačného systému vo vozňoch klasickej stavby.

Naším cieľom je dosiahnuť čo najväčšiu mieru jednotnosti informačných systémov vo všetkých vozidlách ZSSK, najmä v rámci regionálnej dopravy,“ hovorí riaditeľka odboru komunikácie Jana Pôbišová.

Najnovší akustický a informačný systém používa štátny dopravca vo vlakoch Stadler KISS, ktoré premávajú na rýchlikoch medzi Bratislavou a Púchovom.

Zmena sa ale podľa Železničnej spoločnosti Slovensko nedá urobiť vždy. „Pri starších vozidlách zohľadňujeme technické možnosti a ekonomickú efektívnosť – nie vždy je možné, alebo rozumné, urobiť zásadnú zmenu. Tam, kde to však dáva zmysel, budeme systémy postupne zosúlaďovať s moderným štandardom.“

Štátneho dopravcu sme sa pýtali aj na to, či neuvažuje zjednotiť akustický systém po vzore Integrovaného dopravného systému v bratislavskom kraji. Jana Pôbišová v tejto súvislosti povedala, že ich cieľom je vizuálna aj zvuková konzistentnosť v celej sieti ZSSK.

LCD displej síce svieti, neponúka však aktuálne informácie (foto: Záhorí.sk)