Sedem ľudí prišlo o život a ďalších päť utrpelo ťažké zranenia. Od tragickej nehody medzinárodného rýchlika a regionálneho autobusu medzi Novými Zámkami a Dvormi nad Žitavou uplynul už rok. Železnica by už teraz mala byť podľa správcu infraštruktúry bezpečnejšia.

„Tragickej nehode predchádzalo nepriaznivé počasie, ktoré 26. júna zasiahlo väčšinu územia na Slovensku a zapríčinilo rozsiahle výpadky elektrického napájania a poškodenie viacerých technických zariadení železničnej infraštruktúry vrátane zabezpečovacích a oznamovacích systémov,“ uviedli ŽSR.
Vyšetrovanie neskončilo
Správca infraštruktúry hovorí, že na mimoriadne situácie sú pripravení. V prípade výpadku technických systémov tak za bezpečnosť zodpovedajú výpravcovia a odborne spôsobilí zamestnanci.
Tí by mali dodržať všetky predpísané kroky, skôr než umožnia jazdu vlaku. „Sú dôsledne školení, ako i odborne a psychicky pripravení zvládať aj tie najzložitejšie situácie,“ vysvetľujú ŽSR.
Podľa Železníc však naďalej ostávajú len ľuďmi, ktorí sa snažia urobiť maximum pre plnenie svojich pracovných povinností. „A to niekedy aj v podmienkach, ktoré sú za hranicou bežného výkonu.“
Napriek tomu, že od nehody uplynul už rok, samotné vyšetrovanie ešte neskončilo a prebieha v troch samostatných líniách. Prvú viedli Železnice Slovenskej republiky spolu s dopravcom ZSSK. Druhú líniu vyšetrovalo ministerstvo dopravy a tretie orgány činné v trestnom konaní.

Hlavnou príčinou nehody podľa ŽSR a ZSSK bola skutočnosť, keď výpravca povolil jazdu cez železničné priecestie po ukončení prác bez toho, aby zabezpečil opätovné uvedenie priecestného zabezpečovacieho zariadenia do činnosti.
„Zároveň neinformoval rušňovodiča o vypnutí niektorých jeho častí a nenariadil mu opatrnú jazdu pri prejazde cez priecestie,“ spresňujú.

Trate sú podľa Železníc bezpečnejšie
Od nehody z 27. júna 2024 prijali ŽSR opatrenia, ktoré by mali zvýšiť bezpečnosť na tratiach a minimalizovať podobné udalosti. Zamestnanci boli na školení informovaní o príčinách nehody aj ich nedostatkoch.
„Na celom Slovensku sa zaviedlo povinné používanie takzvaných varovných štítkov v papierovej alebo elektronickej podobe,“ hovoria Železnice, podľa ktorých slúžia na včasné upozornenie výpravcu o vypnutom alebo nefunkčnom zabezpečovacom zariadení.
Súčasťou zmien je aj návrh na úpravu technických noriem zabezpečovacích zariadení na priecestiach, o ktorom rozhodne Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR.
„Železnice Slovenskej republiky veľmi mrzí vznik takejto tragickej udalosti, ktorá ovplyvnila životy mnohých rodín. Táto situácia nás zaväzuje urobiť všetko pre to, aby sa podobná tragédia už nikdy nezopakovala,“ uviedli v stanovisku.
Podľa hovorkyne Petry Lánikovej viac ako 99,5 percenta nehôd na priecestiach za posledných 5 rokov zapríčinili vodiči motorových vozidiel. Napriek upozorneniam z ich strany robia podľa Železníc vodiči rovnaké chyby.
„Železnica sa však učí zo svojich chýb a ako živý organizmus reaguje a vylepšuje svoje postupy, aby sme predišli ďalším tragédiám,“ dodali ŽSR.
