Informácie vyplývajú zo zverejnenej správy o kvalite služieb za roky 2023 a 2024. Tú vyžaduje nariadenie Európskeho parlamentu a Rady o právach cestujúcich v železničnej doprave. Práve v nej meškali vlaky Železničnej spoločnosti Slovensko cez dva milióny minút. Oproti roku 2023 ide o pokles.

„Na rozdiel od kontrolného auditu Dopravného úradu ide o samohodnotenie spoločnosti vo verejnom záujme, ktoré má za cieľ transparentne ukázať, kde sa ZSSK posúva vpred a kde si stanovuje nové priority,“ uviedol v tlačovej správe štátny dopravca.
Meškanie sa znížilo
V osobnej doprave bol v oboch rokoch nastavený cieľ presnosti na 93 percent. ZSSK ho nesplnila ani v jednom prípade. V roku 2023 dosiahla miera spojov jazdiacich načas 83,2 percenta, o rok neskôr 87,3 percenta.

Na neplnení grafikonu vlakovej dopravy mala vplyv najmä výluková činnosť Železníc Slovenskej republiky. Do tejto kategórie spadajú aj prechodné obmedzenia traťovej rýchlosti či sled vlakov počas výluky. V týchto prípadoch meškali vlaky ZSSK vyše 733-tisíc minút. Nezaradené dôvody spôsobili meškania vo výške 728-tisíc minút.
V roku 2023 boli však čísla výrazne horšie, keď pre vplyv výluk ŽSR a nezaradených dôvodov meškali vlaky vyše 1,9 milióna minút.
Na oneskorené spoje malo vplyv aj čakanie na prípoje vrátane náhradnej autobusovej dopravy vo výške cez 500-tisíc minút. Štátny dopravca mohol za meškania najviac v prípade zvýšenej frekvencie cestujúcich. Za rok 2024 to bolo viac ako 270-tisíc minút.
„Vplyv nezaradených príčin, ktorých dôsledok nebolo možné odstrániť konaním dopravcu, za rok 2024 dosiahol 6,22 percenta, t. j. presiahol hranicu 3 percentá z celkového počtu minút meškania vlakov osobnej dopravy dopravcu,“ píše v správe ZSSK.

Hľadajú riešenia
„Veľká časť vplyvov je mimo pôsobnosti ZSSK – najmä rozsiahle výluky, posuny dispečingu a kapacitné limity železničnej infraštruktúry,“ pokračuje štátny dopravca, ktorý hovorí o hľadaní riešení najmä pri optimalizácii obehov, personálnom nasadení a koordinácii výluk.
Na výšku meškaní mali najviac vplyv koridorové trate pri Žiline, v oblasti Zvolena a Šurian, ale aj úsek medzi Šaštínom-Strážami a Kútmi.
Dopravca hovorí, že si je vedomý nepríjemnosťami v prípade meškania. „Preto už v priebehu roku 2024 pripravil zmeny grafikonu, ktoré zohľadnia realitu na trati. Neprináša viac sľubov, ale reálne upravený takt a lepšiu stabilitu spojov,“ spresňuje ZSSK.
V osobnej doprave mali najväčšiu zodpovednosť za neplnenie grafikonu vlakovej dopravy cudzie vplyvy vo vyše 60-percentách prípadov. Vplyv Železníc Slovenskej republiky bol 24,5 percenta, Železničnej spoločnosti Slovensko 15 percent.
