Dokument vyžaduje každé dva roky nariadenie Európskeho parlamentu a Rady EÚ o právach cestujúcich v železničnej doprave. Správa ukazuje vyššiu spokojnosť cestujúcich, ako aj pokles opodstatnených reklamácií z viny dopravcu.

„Je to vecný dokument, ktorý hovorí aj o tom, čo sa zatiaľ nepodarilo. Práve preto má zmysel. Nie je to len odpočet – je to zároveň plánovací nástroj,“ uviedla v tlačovej správe Železničná spoločnosť Slovensko.
Vyšší podiel online predaja nesplnili
Cieľom štátneho dopravcu bolo v roku 2024 zvýšiť podiel tržieb cez internetový predaj. Nastavený plán na 46,6 percenta nesplnili, keď skutočnosť bola o necelé percento nižšia. Najväčší podiel mal stále predaj v pokladniciach, ktorý tvoril necelú polovicu.
Servisný poplatok však na železnici začal platiť až v marci tohto roka. Tento krok mal presmerovať cestujúcich na nákup lístka online a zvýšiť tak elektronickú formu predaja. So zavedením sa počítalo už v roku 2024, čo malo mať vplyv na dosiahnutie cieľa.
Dopravca ale splnil plán podielu opodstatnených podaní z viny ZSSK z ich celkového počtu. V roku 2023 to bolo 21,6 percenta, minulý rok 18,9 percenta.
„V roku 2025 sa dopravca sústredí na vyššiu presnosť, digitálne pohodlie a konzistentnú kvalitu vo všetkých regiónoch,“ pokračuje Železničná spoločnosť Slovensko.

Správa: cestujúci sú spokojnejší
Dokument o kvalite služieb ukazuje, že sú cestujúci o niečo spokojnejší. „Spoločnosti sa v roku 2024 podarilo zvýšiť index spokojnosti cestujúcich na 64,8 percenta čo predstavuje mierne zlepšenie oproti roku 2023,“ spresňuje dopravca.
Železničná spoločnosť Slovensko splnila aj plán technického zázemia a čistoty vlakových súprav. Podľa správy čísla v prípade čistenia stúpli, medziročne na 97,2 percenta.
„Spoľahlivosť výpravy vlakov zostala nad hranicou 99 percent, a v prípade asistenčných služieb pre cestujúcich so zdravotným znevýhodnením bolo vybavených 96,5 percenta všetkých žiadostí,“ pokračuje štátny dopravca.
Do výsledkov sa podľa nich premietajú investície aj do modernizácie technicko-hygienických uzlov.
V roku 2025 je plánom Železničnej spoločnosti pokračovanie v digitalizácii služieb. Medzi to patrí aj zavedenie elektronickej verzie preukazu v septembri tohto roka.
Štátny dopravca chce okrem toho zlepšiť internú koordináciu prevádzky, optimalizáciu radenia a väčší dôraz na komunikáciu so zákazníkom.
„ZSSK vníma túto správu ako záväzok voči verejnosti – nie preto, že to vyžaduje nariadenie, ale preto, že chce byť dôveryhodným dopravcom, ktorý vie pomenovať, kde sa mu darí, aj kde má rezervy,“ uzavrel štátny dopravca.
