Úsek dlhý 2,4 kilometra z Devínskej Novej Vsi po hranicu s Rakúskom mal byť pôvodne hotový koncom minulého roka. Práce sa však pre komplikácie predĺžili a Železnice menili termíny dokončenia. Vlaky by mali na trati do Viedne jazdiť opäť v polovici decembra.

Marcheggský viadukt počas rekonštrukcie (zdroj: Michal Feik / BSK)

„Pracuje sa na mostoch, aj na železničnom zvršku a spodku. Najväčší objem prác prebieha na mostných objektoch, pričom všetky stavebné práce plánujeme ukončiť v priebehu 4. kvartálu 2025,“ povedala pre Záhorí.sk hovorkyňa ŽSR Petra Lániková.

Hotovo v októbri

Zmluvu podpísali Železnice Slovenskej republiky s firmou Porr za vyše 11 miliónov eur. Cena sa však neskôr navýšila. Práce sa na jednokoľajnej trati začali v marci minulého roka.

Pôvodné plány hovorili o dokončení rekonštrukcie a elektrifikácie koncom roka 2024. Neskôr sa zmenili na máj a v súčasnosti platí októbrový termín.

Železnice bližšie nešpecifikovali presný dátum, v pláne výluk je ukončenie všetkých prác naplánované na 10. októbra. Vlaky by sa na trať však nemali vrátiť ani na jeseň.

„Zmena grafikonu vlakovej dopravy (GVD) prebieha 14. 12. 2025. Aktuálne stavebné práce pokračujú podľa zmeneného harmonogramu tak, aby mohla byť osobná doprava spustená k zmene GVD,“ spresnila Petra Lániková.

Okrem železničnej trate rekonštruujú stavbári aj most ponad rieku Morava (zdroj: BSK)

Po spustení dopravy nemá prísť k zníženiu počtu nákladných vlakov na trati 110 zo Záhoria do Bratislavy. Na tej v súčasnosti prebieha modernizácia. Veľká časť týchto vlakov už podľa Železníc využíva odklonové trasy.

„Nepredpokladáme, že spustenie trate medzi Devínskou Novou Vsou a Marcheggom bude mať významný vplyv na ďalšie zníženie intenzity vlakovej dopravy na trati 110,“ spresnili Petra Lániková.

Projekt má okrem zvýšenia traťovej rýchlosti z 80 na 120 kilometrov za hodinu priniesť aj ekologickejšiu dopravu, keď na tejto trati nahradí dopravca motorové vlaky elektrickými.

Zrýchliť sa má taktiež čas prepravy z necelej hodiny na približne 40 minút. V budúcnosti sa má jednokoľajná trať na Slovenskej časti zdvojkoľajniť.

Most z Devínskej Novej Vsi do Marcheggu pred začiatkom rekonštrukcie (zdroj: BSK)

Bunker v mostnom pilieri

Práce sprevádzajú od začiatku komplikácie. Rekonštrukciu spomalil najmä technicko-statický stav mostu ponad rieku Morava z roku 1847, nazývaného aj ako Marcheggský viadukt.

„Po odstránení železničného zvršku, spodku a obnažení oblúkov/klenieb sa odhalili historické úpravy mostu, ktoré neboli zaznamenané v technických listoch, a to preto, že tieto úpravy boli vojenského charakteru,“ uviedli ŽSR.

Stavbári tu našli bunker z 2. svetovej vojny prepojený s jedným z mostných pilierov. „Tento celý objekt slúžil na podmínovanie mostného pilieru a jeho prípadnú demoláciu či odstrel. Súčasne sa našlo betónové zosilnenie na spojoch klenieb vo vrchnej časti pilierov,“ pokračuje správca infraštrukúry.

Železničiarom práce prerušila aj dvakrát vyššia hladina rieky Morava. Väčšie škody spôsobila povodeň v septembri minulého roka, keď prišlo k zaplaveniu prístupových ciest na stavenisko a pracovných miest na mostných pilieroch do výšky 5 metrov.

Omeškanie spôsobil aj výskyt chránených živočíchov v okolí staveniska. „Trať a stavba sa nachádza v systéme NATURA 2000, a súčasne v chránenej krajinnej oblasti IV. stupňa ochrany,“ spresnila hovorkyňa ŽSR Petra Lániková. Presun živočíchov si tak vyžiadal zastavenie prác.

Stav mostu pred začiatkom rekonštrukcie (zdroj: Michal Feik / BSK)

Google News
Nájdete nás aj na Google NEWS
Kliknite na Sledovať a nepremeškáte žiadne novinky.