Podľa informácií, ktoré má Záhorí.sk k dispozícii, sa od decembra tohto roka zvažuje zavedenie vlakov bez sprievodcov aj na linke S20 z Bratislavy do Kútov. Dopravca však uvádza, že zatiaľ neexistuje oficiálne rozhodnutie o spustení samoobslužného výpravného systému aj na tejto linke.

Ilustračný obrázok (zdroj: OPII / Ministerstvo dopravy)

„Akékoľvek zmeny v obsluhe tratí alebo organizácii vlakového personálu, či zavedení samoobslužného výpravného systému (SVS) sú predmetom vnútorných analýz a budú včas a riadne komunikované, ak dôjde k ich realizácii,“ povedal pre Záhorí.sk odbor komunikácie ZSSK.

Na Záhorí už jazdia vlaky bez sprievodcov

Samoobslužný výpravný systém funguje na 19 regionálnych tratiach, medzi ktoré patria aj Kúty – Skalica a Kúty – Trnava cez Senicu. Vlaky tam premávajú bez sprievodcov a sú výlučne obsluhované rušňovodičom.

Štátny dopravca hovorí, že tento model predstavuje približne tretinu všetkých regionálnych vlakov na Slovensku. Zavedený bol po prvýkrát už v roku 2004.

„Nejde o jednorazové opatrenie, ale o systematickú zmenu. Zavádzame ju preto, aby sme nastavili jasné pravidlá, ktoré budú platiť pre všetkých rovnako. Tak, ako to funguje v moderných dopravných systémoch. Aj na Slovensku musí byť cestovanie verejnou dopravou založené na dôvere, dátach a poriadku,“ povedal generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.

Na zavedenie vlakov bez sprievodcov musia byť podľa dopravcu splnené určité kritériá. Má ísť o potrebné technické vybavenie súpravy, nasadenie vhodného typu vozidla, či stav infraštruktúry, ktorý umožňuje bezpečný dohľad bez vlakvedúceho.

Ilustračný obrázok (zdroj: ZSSK)

Pribudne aj linka S20?

Železničná spoločnosť Slovensko rozšíri samoobslužný výpravný systém od augusta na ďalšie trate, najmä v regiónoch stredného Slovenska. Argumentuje vyšším počtom moderných vlakov a hospodárnejšou prevádzkou.

Záhorí.sk má však k dispozícii informáciu, že by sa zavedenie vlakov bez sprievodcov malo dotknúť aj linky S20 z Bratislavy do Kútov, a to od decembra tohto roka.

ZSSK hovorí, že konkrétne trate budú oznámené vopred. Dôvodom má byť dostatok času pre cestujúcich aj zamestnancov na prípravu. Tí majú prejsť na iné trate či pracovné pozície.

„Celému procesu vždy predchádza odborné posúdenie bezpečnosti a diskusia so zástupcami zamestnancov. Aktuálne teda neexistuje oficiálne rozhodnutie o zavedení SVS na linke S20 (Bratislava – Malacky – Kúty) od decembra tohto roku,“ uviedol štátny dopravca.

Železničná spoločnosť Slovensko chce tento systém postupne rozšíriť na všetkých regionálnych tratiach, kde to bude možné. „Rozširovanie SVS plánujeme realizovať vo viacerých etapách, v závislosti od prevádzkových možností a technickej pripravenosti jednotlivých tratí,“ pokračuje.

Ilustračný obrázok, (zdroj: ZSSK)

ZSSK: K optimalizácii predajných miest dochádza, no nie plošne ani naraz

Od augusta na regionálnych tratiach nebudú musieť mať vybrané skupiny cestujúcich bezplatný lístok. Žiakom, študentom a dôchodcom tak bude stačiť len preukaz. Vo vlakoch vyšších kategórií – R, Ex a EC bude nulový lístok naďalej potrebný.

Platiacich sa zmena nedotkne, lístok si však vo vlaku so samoobslužným výpravným systémom už nekúpia. V súvislosti s touto zmenou chce štátny dopravca posilniť kontroly vo vlakoch bez sprievodcov.

„Situáciu na vybraných tratiach dlhodobo monitorujeme a vyhodnocujeme aj z pohľadu efektívneho overovania cestovných dokladov. Lístok si bude potrebné zabezpečiť vopred – cez aplikáciu IDeme vlakom, SMS lístok alebo v pokladnici. Kontroly budú vykonávať špecializovaní kontrolóri prepravy,“ hovorí odbor komunikácie.

Práve časť vlakvedúcich sa má pretransformovať na kontrolórov prepravy. Určité pracovné pozície však podľa dopravcu zaniknú.

Ilustračné foto ZSSK
Ilustračný obrázok (zdroj: ZSSK)

„Je to citlivý krok, ale z pohľadu celej siete nevyhnutný. Ide však o optimalizáciu, ktorá nám umožní lepšie plánovať služby a využiť verejné zdroje hospodárnejšie,“ uviedol riaditeľ úseku prevádzky ZSSK Karol Henzély.

Odbor komunikácie však pre Záhorí.sk ďalej povedal, že aktuálne nepristúpili k žiadnym zásahom do siete pokladníc. K optimalizácii však podľa dopravcu dochádza, nie ale plošne ani naraz.

„Sledujeme dlhodobé dáta a zmeny v správaní cestujúcich. V máji 2025 už len približne tretina (32,5 percenta) všetkých lístkov bola predaná na pokladniciach, zatiaľ čo cez digitálne samoobslužné kanály sa predalo 55,7 percenta dokladov,“ hovorí ZSSK.

Zmeny nemajú znamenať ani automatické zatváranie všetkých menej využívaných predajných miest. „Vždy sa snažíme najskôr nájsť zamestnancom inú vhodnú pozíciu v rámci spoločnosti, a len ak to nie je možné, dochádza k ukončeniu pracovného pomeru,“ dodala Železničná spoločnosť Slovensko.

Ilustračný obrázok (zdroj: Železnice na Záhorí)

Google News
Nájdete nás aj na Google NEWS
Kliknite na Sledovať a nepremeškáte žiadne novinky.