Mostná rímsa sa na modernizovanú železničnú trať pri Brodskom zrútila koncom mája. V tom čase pokračovala výluka vlakov. Mimoriadna udalosť sa tak cestujúcich na železnici dotkla minimálne. Most teraz čaká oprava. Verejné obstarávanie chce SSC vyhlásiť v septembri.

„Po mimoriadnej udalosti – zrútení rímsy, bola vykonaná mimoriadna prehliadka mosta statikom,“ povedala pre Záhorí.sk hovorkyňa Slovenskej správy ciest Jana Lukáčová.
V súčasnosti riziko nehrozí
Rímsa sa zrútila na železničnú trať v sobotu 31. mája a čiastočne poškodila aj trakčné vedenie. V tom čase prebiehala výluka vlakov pre pokračujúcu modernizáciu medzi Kútmi a štátnou hranicou s Českom.
Most, z ktorého rímsa spadla, bol postavený v roku 1967 a celkovú diagnostiku vykonali naposledy v roku 2023. Klasifikovaný bol v šiestom stupni – vo veľmi zlom stave. Vydržať však mal ešte niekoľko rokov.
„Výsledná správa z mimoriadnej prehliadky uvádza, že horná stavba nosnej konštrukcie nejaví známky poškodenia ani degradácie, ktoré by bezprostredne ohrozovali premávku nad mostom alebo na železnici pod mostom,“ pokračuje Jana Lukáčová.
Mimoriadna udalosť najviac ovplyvnila Brodské. Najskôr v januári, keď prišlo k uzavretiu hraničného mosta do Lanžhotu. Starosta obce Vladimír Kocúr v júni pre Záhorí.sk povedal, že by uzavretie ďalšieho mosta spôsobilo výrazné komplikácie. K tomu nakoniec nedošlo.
Slovenská správa ciest hovorí, že doprava môže byť zachovaná, avšak na absenciu ríms s určitými obmedzeniami. Premávka je tak naďalej striedavo riadená semaformi v jednom jazdnom pruhu.
„Neboli pozorované trhliny statického charakteru ani nadmerný priehyb nosníkov. Stav hornej stavby možno označiť ako uspokojivý. Nosná konštrukcia spodnej stavby taktiež nemá známky poškodenia ani degradácie, ktoré by bezprostredne ohrozovali premávku,“ spresňuje SSC.

Čaká ho rekonštrukcia
Podľa statického posudku je na jednom z pilierov široká trhlina, tá však podľa hovorkyne Jany Lukáčovej z krátkodobého hľadiska nepredstavuje riziko pre bezpečnú prevádzku mosta. Nezaznamenali ani nadmerné nakláňanie pilierov a opôr.
Most čaká v najbližšom čase kompletná obnova. Aktuálne je v príprave dokumentácia potrebná pre verejné obstarávanie. Slovenská správa ciest ho chce vyhlásiť v septembri. Prípravné práce a následná rekonštrukcia mosta by mali trvať 9 mesiacov.
„Víťazný uchádzač zabezpečí stavbu a dodá ochranné prvky. Vykoná búracie práce, zrealizuje novú mostnú rímsu, odvodnenie a konštrukčné vrstvy mostovky, vybúra a zhotoví nový asfaltový mostný záver,“ spresňuje Jana Lukáčová.
Následne majú prebehnúť dokončovacie práce na mostnom zvršku, vrátane sanácie pilierov mosta a reprofilácie nosnej konštrukcie opôr.
Aj napriek mimoriadnym udalostiam v posledných mesiacoch sa však nepristúpilo k častejším kontrolám mostov. Slovenská správa ciest sa odvoláva na technické predpisy rezortu dopravy, ktoré sú pevne stanovené.
Bežné prehliadky vykonávajú zamestnanci SSC raz ročne. Hlavné raz za 2 až 6 rokov – v závislosti od stavebno-technického stavu mosta.
