Personálne poddimenzovaný stav sa na slovenských železniciach v posledných rokoch prehlbuje. Pociťujú to cestujúci na Záhorí, keď majú absentujúci výpravcovia priamy dopad na prevádzku vlakov. ŽSR preto na jar hovorili o výstavbe dočasného nástupišťa v Sekuliach, ktoré by situáciu čiastočne vyriešilo. So stavbou však doteraz nezačali.

Staničná budova v Sekuliach (foto: Záhorí.sk)

„Okrem personálnej situácie vedenie ŽSR pristúpilo aj k alternatívnemu riešeniu v podobe, že v stanici Sekule vybuduje v jarných, resp. v letných mesiacoch roka 2025 dočasné nástupište,“ uviedli ŽSR koncom marca.

Nástupište bude hotové neskôr

Provizórne nástupište chceli Železnice stavať pre nedostatok výpravcov. To priamo ovplyvňuje prevádzku vlakov v Sekuliach, kde od 15. apríla 2024 nezastavujú večerné spoje z hlavného mesta. Na stanici je v nočných hodinách prítomný len dozorca výhybiek.

Na jar tohto roka však hrozil scenár, že vlaky z Bratislavy v obci nezastavia vôbec. Po medializovaní problému a rokovaniach s dotknutými orgánmi Železnice od tohto riešenia upustili.

Podstav výpravcov mala vyriešiť stavba nového nástupišťa, ktorú avizovali na jar, respektíve v lete tohto roka. V polovici augusta je už zrejmé, že večerné vlaky nebudú v Sekuliach zastavovať aj najbližšie mesiace.

„Železnice Slovenskej republiky plánujú vybudovať alternatívne nástupište v železničnej stanici Sekule. Samotná výstavba by mala trvať do konca júna budúceho roka,“ povedala pre Záhorí.sk hovorkyňa Petra Lániková.

V apríli prišli do obce dočasne vypomáhať aj dvaja výpravcovia z Margecian, čím sa dosiahlo zachovanie súčasného rozsahu prevádzky. Tí však podľa starostu Adriána Krajčíra koncom septembra končia.

Nahradiť ich majú pracovníci z oblastného riaditeľstva Trnava. „Tento krok však zabezpečí len zachovanie aktuálneho rozsahu prevádzky,“ spresnil.

Koľajisko v Sekuliach (foto: Záhorí.sk)

Obec: Prebieha výber zhotoviteľa projektovej dokumentácie

Provizórne nástupište s dĺžkou približne 70 metrov má byť situované pri druhej traťovej koľaji na bratislavskom zhlaví na cestnom prejazde. Podobne cestujúci nastupujú a vystupujú aj v Závode.

Železnice v nedávnej dobe už budovali dočasné nástupište, keď išlo o predĺženie existujúceho v Devínskej Novej Vsi pri prvej koľaji. Tvoria ho drevené dosky na nepoužívanej vlečke.

„Typ nástupišťa bude určený na základe projektovej dokumentácie. Predbežne však riešenie s použitím drevených dosiek vylučujeme,“ spresnila hovorkyňa ŽSR Petra Lániková.

Podľa Adriána Krajčíra bol už návrh Železníc zaslaný na posúdenie ministerstvu dopravy. „Ten bol následne s kladným stanoviskom a stanovenými podmienkami vrátený späť na realizáciu ŽSR. V súčasnosti prebieha výber zhotoviteľa projektovej dokumentácie.“

Modernizácia trate medzi Malackami a Kútmi sa má začať v roku 2027 (foto: Záhorí.sk)

ŽSR: Zmenu grafikonu je možné zrealizovať v krátkom čase

Do vybudovania dočasného nástupišťa v Sekuliach aj naďalej nebudú zastavovať večerné vlaky z Bratislavy. Situáciu môže zlepšiť nástup ďalších dvoch výpravcov po ukončení kurzov. „Tým by sa mohla stanica v Sekuliach v budúcnosti prepnúť na nepretržitú, 24-hodinovú prevádzku,“ pokračuje Krajčír.

S pokračovaním súčasného stavu počíta návrh nového grafikonu, ktorý začne platiť od decembra. Informácie potvrdil obci riaditeľ Oblastného riaditeľstva ŽSR Trnava Ivan Sovič. Zlepšenie by malo nastať až v priebehu prvého štvrťroku 2026.

„Až po personálnom zabezpečení bude možné rozšíriť prevádzku a zrealizovať aj úpravu grafikonu tak, aby večerné vlaky opäť v Sekuliach zastavovali,“ spresnil starosta.

Železnice Slovenskej republiky podotkli, že zmenu grafikonu v kontexte zastavovania aj večerných vlakov je možné zrealizovať v relatívne krátkom časovom horizonte.

„Obdobie výstavby nástupišťa poskytuje dostatočný priestor na to, aby bolo možné v spolupráci s dopravcom tieto zmeny dôkladne prerokovať a včas zapracovať do verejných cestovných poriadkov,“ povedala pre Záhorí.sk Petra Lániková.

Večerné vlaky z Bratislavy v Sekuliach aj naďalej nestoja (foto: Záhorí.sk)

Chýbajú desiatky výpravcov

V Sekuliach vypukol problém aj pre úrovňové nástupište bez podchodov. Vlaky z Kútov do Bratislavy tu zastavujú na bližšej koľaji k staničnej budove. Obmedzenie, keď je vo večerných hodinách prítomný len dozorca výhybiek, sa tak týchto spojov netýka.

Nedostatok výpravcov nie je problémom len Záhoria, ale celého Slovenska. „V oblastnom riaditeľstve Trnava aktuálne k 31. júlu evidujeme 67 chýbajúcich výpravcov,“ uviedla hovorkyňa ŽSR Petra Lániková.

Železniciam sa ale podľa dostupných informácií podarilo získať niekoľko vhodných zamestnancov pre túto oblasť. V súčasnosti absolvujú niekoľkomesačné odborné školenia, skúšky a výcvik.

Modernizácia trate medzi Malackami a Kútmi by sa mala začať v roku 2027. Ukončenie všetkých prác na celom úseku z Devínskej Novej Vsi po hranicu s Českom je naplánované na rok 2029. Po rekonštrukcii sa navyše stanica zmení na zastávku, čo ju umožní riadiť diaľkovo bez fyzickej potreby výpravcu.

Cestujúcich aj naďalej čakajú obmedzenia, keď pre práce pokračuje výlukový grafikon s predĺženou jazdnou dobou. Od decembra sa má navyše cesta podľa návrhu výraznejšie predĺžiť. Na Záhorí.sk sme o tom informovali v uplynulých týždňoch.

„Po oboznámení sa s návrhom nového grafikonu som okamžite inicioval rokovania o jeho prípadnej úprave – a to najmä v súvislosti s možným zavedením 24-hodinovej dopravnej obsluhy stanice Sekule,“ povedal starosta Adrián Krajčír.

V grafikone sú podľa Krajčíra zapracované časové rezervy, ktoré potvrdili Železnice. Tie by neskôr umožnili úpravy spojov v prípade personálneho posilnenia.

„V čase jeho prípravy však ŽSR ešte nedisponovali dostatočnými informáciami, ktoré by oprávňovali zaviesť nepretržitú prevádzku. Z tohto dôvodu bol grafikon pripravený a predložený v súčasnej podobe,“ dodal.

Stanica Sekule sa má po modernizácii trate zmeniť na zastávku (foto: Záhorí.sk)

Google News
Nájdete nás aj na Google NEWS
Kliknite na Sledovať a nepremeškáte žiadne novinky.