AI využíva na Slovensku necelá štvrtina učiteľov, v Česku je to až 58 percent. Umelá inteligencia sa má od budúceho školského roka stať súčasťou vyučovania na základných aj stredných školách.

„Umelá inteligencia nie je len nástroj. Je to zlomový moment vo vývoji spoločnosti. Ak ju dokážeme správne využiť, naši ľudia budú výkonnejší, tvorivejší a konkurencieschopní. Ak ju necháme bez kontroly, oslabí naše schopnosti a prehĺbi rozdiely,“ povedal minister školstva Tomáš Drucker.
Päť iniciatív rezortu
Umelá inteligencia je na Slovensku pomerne rozšírená, keď podľa výskumnej správy Scio Research z augusta 2025 používa AI 80 percent žiakov. Výrazne viac nástroje AI však využívajú učitelia v Českej republike, a to až 58 percent z nich. Na Slovensku to nie je ani štvrtina.
„Ak učitelia nebudú pripravení, deti ich technologicky obehnú – a školy stratia autoritu aj funkciu,“ pokračuje minister Drucker.
S implementáciou umelej inteligencie ministerstvo už začalo, keď sa v súčasnosti tvorí obsah vzdelávania a metodické materiály. Súčasťou výučbou sa AI má stať od budúceho školského roka, a to na základných a stredných školách.
Plán podľa rezortu nadväzuje na stratégie digitalizácie a kurikulárnu reformu, rozdelený je do piatich iniciatív. Pripraviť má žiakov a študentov na život s umelou inteligenciou, zabezpečiť rovnaký prístup ku kvalitným nástrojom AI pre všetkých, či využiť ju na zníženie administratívnej záťaže.
Ministerstvo počíta s využitím AI aj na modernizáciu riadenia školstva, automatizáciu procesov, vytvorenie podporného prostredia pre rozvoj vzdelávania, výskumu a vývoja nástrojov.

Drucker: Zlomový moment vo vývoji spoločnosti
České školy sú pri zavádzaní AI nástrojov inovatívnejšie, slovenské charakterizuje opatrnosť a vyššia potreba systémovej podpory, hovoria výsledky výskumnej správy Scio Research.
„AI dokáže žiakov posunúť dopredu. Ale ak sa ju naučia používať nesprávne, môže to v skutočnosti uškodiť ich výsledkom v škole. To je dôkaz, že nestačí deti len chrániť. Musíme ich učiť, ako AI používať múdro a bezpečne,“ pokračuje minister Tomáš Drucker.
Rezort ubezpečuje, že cieľom nie je nahradenie učiteľov, ale posilnenie ich úlohy. Drucker zároveň predstavil plán zodpovedného využívania umelej inteligencie vo vzdelávaní na roky 2025 až 2027. Cieľom je pripraviť školy aj žiakov na digitálnu transformáciu.
„Ak s ňou žiakov a študentov naučíme pracovať rozumne a bezpečne, dáme im do života nástroj, ktorý im otvorí dvere k budúcnosti,“ dodal minister školstva Tomáš Drucker.